خانه / اخبار کشتی ایران و جهان / اخبار داخلی / مسابقات کشتي آزاد عمومي تهران،‌ نقاط ضعف و قوت

مسابقات کشتي آزاد عمومي تهران،‌ نقاط ضعف و قوت

بازدیدها: 5

 تداوم مسابقات سراسري – عمومي کشتي آزاد، نويد بخش دوران خوبي براي کشتي آزاد خواهد بود.


برگزاری این مسابقات نقاط قوت قابل توجهی داشت که می توان به آن اشاره نمود.

۱- اغلب شرکت کنندگان جزء نفراتی بودند که بدلیل داشتن رقبایی در سطح بالاتر در استان و شهرهای خود، شانسی برای تجربه میادین رسمی را نیافته و هرسال با یک باخت تکراری کارشان متوقف می گردید. برای این عده، مسابقات حتی یک یا دو مرحله هم تأثیر خوبی در روند کارشان داشت. در گفتگو با تنی چند از این ورزشکاران، همگی از شکل و آهنگ گزینش و برپایی مسابقات رضایتمند بودند،‌ حتي کساني که مسابقات را واگذار مي نمودند هم با شور و اعتماد به نفس خاصي وعده تمرينات سخت تر و آمادگي براي مسابقات آتي را مي دادند و اين خود همان چيزي بود که مدير تيمهاي ملي و کميته فني بدنبال آن بود.

۲-  این موضوع برای مربیان هم حکم یک کلاس آموزشی را داشت و اینکه توانستند مسابقات برخی کشتی گیران آینده دار که نام و نشانی نداشتند را از نزدیک رصد کنند و ضعف شاگردان خود در مسابقات رسمی را شناسایی نمایند.

۳- قوانین حاکم بر اجرای مسابقات (حذف کلینچ، امتیاز طلایی) به میزان زیادی کشتی گیران را تحت تأثیر قرار داده بود و نفراتی که کشتی ساکن و بی تحرکی داشتند یا مجبور به جنبش و کسب امتیاز می شدند و یا اینکه از جدول حذف می شدند که در ۴ وزن اول حذف هیچ دو کشتی گیر با این قانون را نداشتیم و این خود یعنی یک گام اساسی به سمت اجرای فنون ناب کشتی.


۴- انتخاب فقط داوران بین المللی از دیگر نقاط مثبت مسابقات در این ۴ وزن بود. با وجود تعداد زیاد قضاوت،  تعداد محدود اعتراض به نتایج، تعداد محدود امتیازات بازگردانده شده و آرامش حاکم بر فضای سالن مسابقات کاملاً ملموس و آشکار بود.


۵- ارفاق ۲ کیلوگرم خوب و سنجیده بود و فشاری که کشتی گیران در زمان وزن کشی تحمل می کنند را متعادل نمود.


۶- برگزاری این مسابقات، میعاد خوبی برای دوستداران کشتی محسوب می شد. پیشکسوتان و علاقمندانی که سالها دور از گود در حسرت چنین روزهایی بودند، اینبار عاشقانه خود را به سالن مسابقات رساندند.


۷- انگیزه و جوایز مالی خود از عوامل تأثیرگذار در زیبایی مسابقات بود و کشتی گیران علاوه بر حفظ مرام و مسلک پهلوانی، نیم نگاهی نیز به جوایز نقدی مسابقات داشتند.


۸- برگزاری پیاپی و بی وقفه مسابقات (آنهم با دقت بالا) نشان دهنده دانش و مدیریت هوشمندی بود که این مسابقات را طراحی و اجرا نمود. همه پرسنل اعم از(کمیته فنی، روابط عمومی فدراسیون کشتی، اعضاء انستیتو کشتی، هیئت داوران، کمیته مربیان، حراست سازمان تربیت بدنی و…) به نوبه خود بر روند کار تأثیرگذار بودند.


۹- طراحی فرم آنالیز هر مسابقه و تمرکز هر یک از اعضاء کمیته فنی برروی یک تشک و ثبت شاخصه هایی همچون:

   1- تعدا اقدام به زیرگیری(بدون درنظر گرفتن نتیجه) برای هر یک از کشتی گیران بشکل مجزا
   2- کارکردن دستها در سرشاخ
   3- نشان دادن های پی در پی و ایجاد تحرک در شرایط سرشاخ و در شرایط جدا کشتی گرفتن
   4- دنبال کردن حریف و تحت فشار گذاشتن وی در شرایط کشتی در سرشاخ، یا جدا کشتی گرفتن
   5- اقدام به اجرای سایر فنون جهت اخذ امتیاز فنی
   6- اخذ امتیاز در دقیقه اول هر تایم
   7- تمام شدن کشتی در هر تایم با نتیجه صفر- صفر

۱۰- جذب اسپانسر جهت بالابردن سطح کمی و کیفی مسابقات.


۱۱- ترس از آزمايش دوپينگ و رصد کشتي گيران توسط کميته پزشکي خود نويد بخش اجراي عادلانه مسابقات بود و کشتي گيران آماده اي که احتمال تست مثبت خود را مي دادند، در مسابقات شرکت نکردند. اين را نيز مي توان به عنوان عاملي جهت ريشه کن کردن پديده دوپينگ دانست و چه خوب و بجاست که کميته پزشکي نيم نگاهي به ساير مسابقات نيز داشته باشد.

نکاتی که در دوره های برگزاری بعد بایستی به آن توجه بيشتري شود:
۱- گله مندی از نحوه تأمین شرایط و هزینه اقامت برای شرکت کنندگان و مربیان عنوان شد و اینکه برخی از نفرات برجسته بدلایل مالی یا شغلی نتوانستند خود را به این مسابقات برسانند.

۲- در اوزان میانی بهتر این بود که هر وزن در یک روز برگزار می شد و این خود باعث ناهماهنگی بدنی برای کشتی گیران نمی شد، بطور مثال وزن ۶۰ و ۶۶ کیلوگرم روز جمعه یک دور کشتی گرفتند ولی روز شنبه مجبور شدند ۶ دور دیگر تا فینال کشتی بگیرند.

۳- اطلاع رسانی ۴ وزن اول این مسابقات خیلی خوب انجام نشده بود ولی از این مطلب هم نباید چشم پوشی کرد که تعداد محدودی از مربیان، سرپرستان و ورزشکاران با تکنولوژی روز میانه ای ندارند و از بسياري اخبار و اطلاعیه هاي منتشر شده برروي سایت رسمی فدراسیون کشتي، انستیتو کشتی يا ساير رسانه ها بي اطلاع بوده و طبق عادت منتظر ارسال فکس از سازمان بالاتر می مانند.

۴- حضور اصحاب رسانه خصوصاً مطبوعات، در ۳ روز جريان مسابقات بساير کمرنگ بود و بجز يک نفر عکاس هيچ خبرنگار رسمي ديگري جهت پوشش خبري در سالن حضور نداشت. اين خود نکته اي است که در رشد و پيشرفت دوره هاي بعدي مسابقات سراسري کشتي آزاد تأثير بسزايي خواهد داشت.

درباره‌ی admin

حتما ببینید

طلایه دار ادبیات نوظهور کشتی

بازدیدها: 1565 متاسفانه و شوربختانه، انتخابات فدراسیون کشتی آنطور که به صلاح کشتی بود رقم …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *