خانه / اخبار کشتی ایران و جهان / اخبار داخلی / نگاهي به تركيب احتمالي بازي هاي آسيايي و مسابقات جهاني كشتي

نگاهي به تركيب احتمالي بازي هاي آسيايي و مسابقات جهاني كشتي

بازدیدها: 60

 در مسابقات جهاني و آسيايي كدام كشتي گيران در كدام ميدان روي تشك بروند؟


مسابقات جهاني كشتي و بازي هاي آسيايي با فاصله زماني كمي نسبت به يكديگر برگزار خواهند شد و همين موضوع چالش بزرگي براي تيم هاي آسيايي به خصوص كشتي ايران كه بيشترين مدال جهاني و آسيايي را براي ورزش كشورمان كسب كرده به وجود آورده است. فدراسيون طي چند ماه گذشته تمام تلاش خود را كرده تا دو تيم قدرتمند را براي حضور در اين دو رويداد مهيا كند و به نظر مي رسد كه در رشته آزاد تا حدود زيادي به اين مهم رسيده؛ اما در رشته فرنگي به دليل اختلاف زيادي كه بين نفران اول با نفرات دوم و سوم است، براي اينكه دو تيم قدرتمند راهي مسابقات تاشكند و بازي هاي اينچئون كند با مشكلاتي مواجه است كه اميد داشت در انتخابي تيم ملي تا حدود زيادي رفع شود؛ اما وقتي فرنگي كاران با اما و اگر در ميدان انتخابي حاضر شدند و در اوزان بالاتر به ميدان رفتند با معضل جديدي مواجه شد و حالا مانده است از بين نيروي هاي كه در دست دارد كدام را براي به پيكارهاي جهاني ازبكستان و كدام را به بازي هاي آسيايي كره جنوبي اعزام كند؛ دو رويدادي كه هر دو  براي ورزش و كشتي ايران مهم هستند. البته با اينكه فدراسيون هر دو رويداد را به يك اندازه مهم مي داند، عليرضا رضايي سخنگوی فدراسیون کشتی در آخرين گفته هاي خود و در پاسخ به این سوال که اولویت فدراسیون کشتی بازیهای آسیایی است یا رقابتهای جهانی؟ خاطر نشان کرده است: “هر دوی این مسابقات برای ما اهمیت ویژه‌ای دارند و مصمم هستیم در هر دو آوردگاه خوب ظاهر شویم. البته بازی‌های آسیایی در کشورمان از اهمیت بیشتری نزد مسئولان ورزشی برخوردار است، چرا که موفقیت کشتی‌گیران تاثیر بسیار مهمی در رتبه ایران در آسیا خواهد داشت.” كه نشان مي دهد فدراسيون كار سختي در اين دو رقابت دارد، چرا كه به دليل نزديكي زمان برگزاري اين دو مسابقه عملا بايد چهار تيم داشته باشد، دو تيم در رشته آزاد و دو تيم در رشته فرنگي؛ كه خب در رشته آزاد با برنامه ريزي ها رسول خادم به عنوان رئيس فدراسيون و سرمربي تيم ملي و برگزاري انتخابي تيم ملي به بهترين شكل ممكن تا حدودي زيادي مي توان گفت كه فدراسيون دو تيم در اختيار دارد؛ اما در رشته فرنگي به دليل نبود توجه لازم و كافي به پشتوانه ها و هماهنگ نبودن فرنگي كاران با قوانين دست، دست اندركاران اين رشته زياد باز نيست و حالا بايد با اندك سرمايه اي كه از سيستم گلخانه اي محمد بنا به ارث برده اند مهيايي حضور در اين دو رويداد مهم شوند. البته اين بدان معنا نيست كه كشتي فرنگي با اندك مهره هاي كه در اختيار دارد نمي تواند در هر دو رويداد موفق باشد، بلكه برعكس، چرا كه با انتخاب و گزينش درست فرنگي كاران هنوز هم مي تواند به درخشش در هر دو آوردگاه خوش بين بود و براي اين كار تنها كافي است كادر فني تصميم درست بگيرد كه كدام كشتي گير را به كدام مسابقه اعزام كند تا حداقل نتيجه اي معقول را از هر دو مسابقه كسب كند.

 

سوريان به دنبال مدال هفتم

ما پيشنهاد مي كنيم و شايد بهتر باشد كه كادر فني كشتي فرنگي در وزن ۵۹ كيلوگرم حميد سوريان را كه تمايل به حضور در بازي هاي آسيايي ندارد و ترجيح مي دهد به كسب مدال طلاي هفتم خود در تاريخ كشتي جهان و ايران ماندگار شود را راهي مسابقات جهاني در تاشكند ازبكستان كند و شيرزاد بهشتي طلا نفر نخست انتخابي تيم ملي را به بازي هاي آسيايي اينچئون كره جنوبي بفرستد.

 

نوروزي و ديگر مدعيان

در وزن ۶۶ كيلوگرم شايد بهتر باشد اميد نوروزي به رقابت هاي جهاني برود و امين سوري كه در غياب مدعياني چون امید نوروزی –كه در يك وزن بالاتر در انتخابي به ميدان رفت و البته مسابقات را هم نيمه كاره رها كرد، رامین طاهری جوان، كه در مسابقات حاضر نشد، مهدی زیدوند –كه دچار مصدومیت شد- و افشین بیابانگرد كه به وزن بالاتر رفته است به قهرماني رسيد راهي بازي هاي آسيايي شود، ضمن اينكه كادر فني مي تواند در كنار سوري گوشه چشمي هم به زيدوند و طاهري داشته باشد. در كل بهتر است در رشته فرنگي نفرات شاخص كه تجربه بالاي دارند به مسابقات جهاني بروند، چرا كه سطح كشتي فرنگي در آسيا نسبت به رشته آزاد پايين تر است؛ اما در پيكارهاي جهاني اين رشته به خاطر حضور اروپايي ها كه سردمدار رشته فرنگي هستند، سطح مسابقات با كيفيتي به مراتب بالاتر برگزار مي شود.

 

انتخابي بين بيابانگرد و عبدولي

در وزن ۷۱ كيلوگرم افشين بيابانگرد ملي پوش سال قبل ايران در وزن ۶۶ كيلوگرم در انتخابي اول شد و حالا قرار است بين او و سعيد عبدولي كه در انتخابي در يك وزن بالاتر يعني ۷۵ كيلوگرم به ميدان رفت و قهرمان شد انتخابي مجدد برگزار شد كه البته بيابانگرد اعلام كرده است نه با ارفاق وزن بلكه تنها سر وزن قانوني با عبدولي مبارزه خواهد كرد. در كل بهتر است بعد از مشخص شدن نتيجه انتخابي بين اين دو، فرد برتر راهي جهاني شده و نفر دوم به بازي هاي آسيايي برود.

 

در ۷۵ كيلوگرم كسي به بازي ها نرود

از آنجاييكه تيم هاي شركت كننده در مسابقات كشتي هفت كشتي گير را در هشت وزن مي توانند به بازي هاي آسيايي اعزام كنند شايد بهتر باشد در وزن ۷۵ كيلوگرم نماينده اي به بازي هاي آسيايي اعزام نكنيم، چرا كه در اين وزن “کیم هیون وو” قهرمان المپيك و جهان از كره جنوبي حضور دارد كه همواره بر فرنگي كاران ايران غلبه كرده است و اين بار هم كه در خانه مبارزه مي كند بي ترديد بخت نخست قهرماني است و كره اي ها يك مدال طلا براي او كنار گذاشته اند، براي همين منطقي است كه در اين وزن نماينده اي به مسابقات اعزام نكنيم و از بين هادي عليزاده پورنيا ملي پوش سال قبل ايران در مسابقات جهاني مجارستان كه با قبول شكست از عبدولي در انتخابي دوم شد و فرشاد عليزاده كه در انتخابي در وزن ۸۰ كيلوگرم به ميدان رفت و سوم شد يك نفر راهي جهاني تاشكند شود. البته در اين وزن پيام بويري جوان هم هست كه مي توان رو او هم حساب كرد، چرا كه اگر قرار باشد نمايندگان باتجربه اين وزن به جهاني بروند و دست خالي بازگردند، بهتر است جواني چون بويري برود تا كسب تجربه كند. ضمن اينكه نبايد فراموش كرد سعيد عبدولي مدعي شده است تصميم دارد در مسابقات جهاني كه يك هفته قبل از بازي هاي آسيايي برگزار مي شود در وزن ۷۱ كيلوگرم به ميدان برود و براي بازي هاي آسيايي در وزن ۷۵ كيلوگرم شركت كند كه در اين صورت بايد ديد شرايط اين كشتس گير جنگنده و جسور به چه شكل است.

 

اخلاقي راهي ازبكستان شود، خسروي كره جنوبي

بهتر است در وزن ۸۰ كيلوگرم حبيب اله اخلاقي نفر اول انتخابي تيم ملي به مسابقات جهاني برود و ميلاد خسروي كه در انتخابي يك بار موفق به شكست اخلاقي شد و بار دوم باخت و بار سوم هم به دليل آنچكه مصدوميت گفته شد و به ميدان نرفت راهي بازي هاي آسيايي شود. خسروي در انتخابي تيم ملي كه در قزوين برگزار شد فرشاد عليزاده را هم شكست داد.

 

كريم فر به تاشكند برود، نوري يا عزيزي به اينچئون

طالب نعمت پور چون تست دوپينگش مثبت اعلام شد در انتخابي در وزن  85 كيلوگرم حضور نداشت تا در اين وزن مجتبي كريم فر قهرمان شود. بهتر است همين كريم فر پرتلاش راهي جهاني شود و از بين حسين نوري و سامان عزيزي يكي به بازي هاي آسيايي برود.

 

علياري جهاني شود، رضايي آسيايي

در وزن ۹۸ كيلوگرم مهدي علياري موفق شد از سد قاسم رضايي قهرمان المپيك عبور كند و قهرمان شود. از آنجاييكه علياري سال قبل در مسابقات جهاني نمايش خوبي داشت و در جام جهاني تهران هم “نیکیتا ملنیکوف” قهرمان ۲۰۱۳ جهان را شكست داد راهي جهاني شود و رضايي كه هم مدال جهاني دارد و هم مدال المپيك راهي بازي هاي كره جنوبي شود و به دنبال كسب مدال در اين رقابت ها باشد.

 

انتخاب در سنگين وزن با كادر فني

در وزن ۱۳۰ كيلوگرم بهنام مهدي زاده در غياب بشير باباجان زاده كه مصدوم بود و در انتخابي غايب قهرمان شد. مهدي زاده كه چندي پيش در آسيا به مدال طلا رسيد مي تواند گزينه خوبي براي تكرار مدال خود اين بار در بازي هاي آسيايي باشد و بشير هم براي تكرار مدال برنز خود در جهان و البته كيفيت بخشيدن به رنگ آن راهي تاشكند شود. البته از انجاييكه به نظر نمي رسد اختلافي بين اين دو باشد كادر فني مي تواند با تصميم خود يكي را به جهاني و ديگري را به آسيايي.

  

دست باز رسول در كشتي آزاد

همانطور كه اشاره داشتيم دست رسول خادم در كشتي آزاد باز تر است، چرا كه در اين يكي دوسال به پشتوانه ها بها داده و قانونمند شدن كشتي هم باعث شد تا پشت خط مانده ها به انگيزه تلاش كنند و به فكر ملي پوش شدن باشند، براي همين هم امروز در اين رشته دو تيم داريم كه مي توان به موفقيتشان در مسابقات جهاني و بازي هاي آسيايي اميدوار باشيم.

 

رحيمي و شايد سرمستي

حسن رحیمی پس از قهرمانی در رقابتهای انتخابی تیم ملی کشتی آزاد اظهار کرده بود: “تمام تلاشم را می کنم تا بتوانم در رقابتهای جهانی ازبکستان و بازی های آسیایی اینچئون کشتی بگیرم. چون از نظر وزنی شرایطی ایده آلی دارم ولی باز هم همه چیز به نظر کادر فنی بستگی دارد. البته چون مدال بازیهای آسیایی را ندارم برایم بهتر است در این رقابتها شرکت کنم ولی اگر دست خودم باشد ترجیح می دهم در هر دو میدان روی تشک بروم. با اين حال يونس سرمستي گرچه طي روزهاي گذشته انتخابي درون اردوي براي حضور در تيم ملي جوانان در رقابت هاي جهاني اين رده سني را به رضا اطري واگذار كرد؛ اما در انتخابي تيم ملي بزرگسالان نمايش خوبي داشت و مي تواند در صورتي كه رحيمي به يكي از اين دو ميدان اعزام نشد در خدمت تيم باشد.

 

اسماعيل پور به جهاني برود

شايد بهتر باشد در وزن ۶۱ كيلوگرم كه مسعود اسماعيل پور را داريم و ختلاف او با ساير نفرات زياد است تنها مسعود را به جهاني اعزام كنيم و اين وزن، وزني باشد كه در رشته آزاد نماينده اي به بازي هاي آسيايي اعزام نمي شود.

 

انتخاب نصيري و محمدي در تورنمنت

ميثم نصيري در انتخابي خوش درخشيد و اول شد، البته در اين مسابقات سيد احمد محمدي به دليل مصدوميت غايب بود و در ادامه در رقابت درون اردويي بر محمد يوسفي و حامد رشيدي نفرات دوم و سوم انتخابي غلبه كرد تا در ادامه و در مسابقه برون مرزي تكليف نفر برتر اين وزن مشخص شود. در اين وزن كادر فني با مشخص شدن فرد برتر مي تواند از بين اين دو در مورد اعزام فرد مورد نظر خود به جهاني و بازي هاي آسيايي تصميم گيري كند.

 

انگيزه جهاني حسين خاني با انگيز جواني يار احمدي

در وزن ۷۰ كيلوگرم مصطفي حسين خاني كه طي يك سال گذشته در تمام ميادين داخلي و خارجي به ميدان رفته و موفق هم بوده نفر اول است كه انگيزه زيادي دارد تا در مسابقات جهاني صاحب مدال شود. در اين وزن پيمان ياراحمدي جوان هم حضور دارد كه كادر فني مي تواند براي حضور در بازي هاي آسيايي روي او حساب كند. ضمن اينكه سعيد داداش پور باتجربه را هم در وزن ۷۰ كيلوگرم داريم.

 

افضلي به فكر جهاني، اكبري براي مدال آسيايي تلاش كند

در وزن ۷۴ كيلوگرم رضا افضلي شرايطي مشابه با مصطفي حسين خاني دارد. عزت الله اكبري هم كه سال گذشته به عنوان يك پديده در مسابقات جهاني ضمن كسب مدال نقره جهان به قهرماني تيم كشورمان بعد از ۴۸ سال در خارج از خانه كمك كرد، مي تواند اين بار در بازي هاي آسيايي به تيم كمك كند و به دنبال مدال اين رقابت ها باشد كه براي ورزش كشورمان بسيار مهم است.

 

تيغ تيز محمديان و تجربه جوكار

احسان لشگري در شهر خود قزوين مغلوب انتخابي ها بود تا معلوم شود كه در وزن ۸۶ كيلوگرم رقابت سنگين تر از اين حرفهاست. محمدحسين عسگريان كه در قزوين نشان داد تيغ اش تيز تر از گذشته شده و ديگر مي تواند مدعيان ريز و درشت را ببرد و جلو برود مي تواتند گزينه حضور در مسابقات جهاني باشد و ميثم مصطفي جوكار هم كه تجربه حضور در مسابقات جهاني و المپيك را دارد از تجربه بالاي خود در كسب مدال در بازي هاي آسيايي استفاده كند.

 

انتخاب يزداني و زرين كمر با مسوولان

رضا يزداني هم طلاي جهاني را در كارنامه دارد و هم طلاي بازي هاي آسيايي را. نفر دوم وزن ۹۷ كيلوگرم حامدطالبي زرين كمر قهرمان جوانان جهان است. در اين وزن كادرفني مي تواند تصميم گيري كند كه كدام كشتي گير در كدام مسابقه به ميدان برود. انتخاب ما رضا براي جهاني و حامد براي آسيايي است؛ اما خب بي ترديد انتخاب مسوولان ورزش برعكس است.

 

قدرت هادي، تيزهوشي كميل

پرويز هادي قهرمان وزن ۱۲۵ كيلوگرم شد و كميل قاسمي دوم. پرويز پرتلاش و قدرتمند است و كميل كشتي بلد. شايد بهتر باشد كادر فني از تلاش و قدرت هادي براي كسب مدال در جهاني استفاده و از تيز هوشي كميل در كسب مدال در بازي هاي آسيايي.

 
وحيد جعفري- کارشناس کشتي 

درباره‌ی admin

حتما ببینید

طلایه دار ادبیات نوظهور کشتی

بازدیدها: 1566 متاسفانه و شوربختانه، انتخابات فدراسیون کشتی آنطور که به صلاح کشتی بود رقم …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *