خانه / اخبار کشتی ایران و جهان / اخبار داخلی / قهرمانی که بوی مردانگیش جهان را خوشبو کرد..

قهرمانی که بوی مردانگیش جهان را خوشبو کرد..

بازدیدها: 90

قهرمانی که بوی مردانگیش جهان را خوشبو کرد.

آری سخن درباره ورزشکاری است که با داشتن انگیزه و استعداد و توان مثال زدنی، راه جوانمردی و بزرگی را برگزید و در برابر ساموبو کار اسرائیل بر روی تشک حاضر نشد.
پای صحبتهای میلاد شیری یکی از چهرهای برجسته و جوان رشته جودو، کشتی سامبو نشستیم و دقایقی از حضورشان بهره مند شدیم. با وجود خستگی راه و سنگینی مسابقات، یک روز پس از بازگشت از تورنومنت جایزه بزرگ قزاقستان(کشتی سامبو) تمرینات خود را از سر گرفته بود. آری قصد دارد اولین ایرانی باشد که به سلطه روسها در سنگین وزن کشتی سامبو که مخترع آن خود آنها هستند خاتمه دهد.
کهن بوم: آقای شیری عزیز ابتدا خودتان را معرفی بفرمائید؟
پاسخ: اینجانب میلاد شیری متولد سال ۱۳۷۲ تهران هستم. ابتدا در محله پاسگاه نعمت آباد ساکن بودیم و از همان ابتدا جذب فعالیتهای ورزشی شدم و در سال ۱۳۸۳ ورزش جودو را آغاز کردم.
کهن بوم: اولین مربی سازنده تان چه کسی بود، جودو را از چه باشگاهی شروع کردید و در راه موفقیت چه کسانی شما را یاری کردند؟
پاسخ: مربی سازنده ام آقای حسین صفاری در باشگاه ۲۲ بهمن اسلامشهر بود. در حال حاضر حدود ۶ سال است که در باشگاه خادم زیر نظر آقایان خیری و عشقیان تمرین می کنم. ولی سعی می کنم با مطالعه، تمرینات اختصاصی ام را خودم طراحی کنم. جا دارد از آقای عباسعلی اکبری، رئیس انجمن کشتی سامبو که در دو سال اخیر زحمات زیادی را برایم کشیدند تشکر و قدردانی بنمایم.

کهن بوم: قدری درباره عناوین و مقامهایی که در این سالها کسب کرده اید توضیح دهید؟
پاسخ: در سالهای اخیر جزء چهره های شناخته شده جودو، کشتی سامبو، کشتی چوخه، کشتی آلیش(با کمربند) بوده ام.
سال ۱۳۸۷، ۱۳۸۸ در وزن ۸۱ کیلوگرم به اردوی تیم ملی نوجوانان دعوت شدم و مقام های اول و دوم کشور را کسب کردم.
سال ۱۳۸۹ در وزن ۹۰ کیلوگرم به عضویت تیم ملی نوجوانان درآمدم
سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ در رده سنی جوانان در کشور عنوان دوم را کسب کردم و به اردوی تیم ملی جودو دعوت شدم.
سال ۱۳۹۲ با وجود اینکه هنوز جوانان بودم ولی در رده سنی بزرگسالان و در وزن ۱۰۰+ کیلوگرم در رشته کشتی سامبو در مسابقات قهرمانی کشور که در قزوین برگزار شد اول شدم.
سال ۱۳۹۳ در وزن ۱۰۰+ کیلوگرم در مسابقات قهرمانی کشور با وجود اینکه رباط جانبی ام در دیدار فینال پاره شد ولی مسابقه را تا انتها اداره کردم و پیروز شدم. در این سال عضو تیم ملی جودو بودم و قرار بود به مسابقات جهانی آمریکا اعزام شویم که به دلیل عدم صدور روادید به این مسابقات نرفتیم. مسابقات جهانی ژاپن هم همینطور بود و روادید تیم صادر نشد. در همین سال به مسابقات آسیایی رده سنی جوانان که در تاشکند ازبکستان برگزار شد اعزام شدم و توانستم در این مسابقات نشان طلا را کسب کنم. 

 

سال ۱۳۹۴ مسابقات جایزه بزرگ قزاقستان آخرین مسابقاتی بود که در آن حضور داشتم. این مسابقات طی روزهای ۱۸ و ۱۹ اردیبهشت ماه در چارسق ازبکستان برگزار شد. با تمام آمادگی و توانم در مسابقات حضور یافته بودم و می خواستم جایزه و مدال خوشرنگ این وزن را تصاحب کنم. در دور اول کشتی گیر سامبوکار مولداوی(روسلان سیمپوس) را در کمتر از ۲۰ ثانیه و با دو امتیاز ایپون ضربه فنی کردم. دور بعد حریفم (مارات بایماخانوف) از کشور میزبان بود که او را هم با امتیاز ۶-۳ شکست دادم(این ۳ امتیاز که ورزشکار قزاق کسب کرد فنی نبود و بدلیل تأخیر یک دقیقه ای ام بر روی تشک بود که طبق قوانین این رشته در صورت تاخیر ورزشکار ۳ امتیاز جریمه به حریفش داده می شود). تا آن مرحله همه حریفانم را با اقتدار شکست دادم و انتظار داشتم که سامبو کار (روسی الاصل) اسرائیل که با ما هم گروه بود به یکی از حریفان (آمریکایی در دور اول و حریف صرب در دور دوم نتیجه را واگذار کند) ولی اینگونه نشد. در دور سوم می بایست با سامبوکار رژیم اشغالگر قدس روبرو می شدم. در این دیدار مانند تمامی ورزشکاران صاحب نام (آرش میراسماعیلی، طالب نعمت پور و…) طبق آرمانهای انقلاب اسلامی بر روی تشک حاضر نشدم. من طلای این دوره از مسابقات و ۳۰۰۰ دلار جایزه نقدی آنرا فراموش کردم. کسب این افتخار برای شخص من بالاتر و شیرینتر از مدال طلا و پول بود. دوست دارم عضو کوچکی از خانواده بزرگ ورزش کشور باشم که قدمی در راه همدردی با مردم ستمدیده فلسطین برداشته باشم. در این مسابقات با توجه به عدم پرواز مستقیم به قزاقستان مجبور شدیم حدود ۳۶ ساعت را در ترانزیت فرودگاه ترکیه هم در رفت و هم برگشت سپری کنیم، که تأثیر منفی بر عملکرد ورزشکاران و هم تیمی هایمان داشت.

کهن بوم: قدری درباره کشتی سامبو و تاریخچه و قوانین آن توضیج می دهید؟
پاسخ: کلمه سامبو مخفف عبارت روسي Samaoborona bez orushia است که معادل عبارت دفاع شخصي بدون اسلحه مي باشد. اين هنر رزمي، يک سيستم مبارزه استفاده از دست است که در برابر دشمنان مسلح و غيرمسلح کاربرد دارد. بخش دفاع شخصي اين سبک براساس حرکات بدن و ضرباتي است که توسط مشت يا لگد مبارز به دشمن نواخته مي شود. در سبک سامبو، دو شيوه منحصر به فرد با نام هاي سامبو اسپرت يا سامبو کشتي و سامبوي جنگي وجود دارد. سامبو ترکيبي از تکنيک هاي کشتي سنتي روسيه، کشتي تارتار يا کورجاگاKurjoga ، Tuvin kuresh، Yakuthopsagaj، جوجيتسو، جودو، آيکيدو و کاراته مي باشد و سامبو کاران با ژاکت هاي سنگيني با نام کورتکاس (Kurtkas) با يکديگر مبارزه مي کنند و زماني يک رقابت با پيروزي فردي به پايان مي رسد که کشتي گير بتواند پشت حريف خود را به زمين رسانده و يا با زور و يا پاي حريف خود را به طرزي در اختيار بگيرد که رقيب از شدت درد اعلام تسليم نمايد. سامبو در دهه ۱۹۳۰ و بعد از جنگ بين ژاپن و روسيه و توسط افسران ارتش کشور روسيه اختراع گرديد. اين رشته رزمي هم اکنون در سراسر جهان شناخته شده است و طرفداران بسياري دارد.

کهن بوم: آیا در رشته های دیگری بجز جودو و کشتی سامبو فعالیت دارید؟
پاسخ: بله، در ۳ سال پیاپی اخیر و در مسابقات قهرمانی کشور (کشتی چوخه) که در تهران برگزار شد، عنوان قهرمانی را کسب کردم. در کشتی با کمربند(آلیش) هم سال ۱۳۹۳ در استان گلستان عنوان دوم را کسب کردم و در یک غفلت و اشتباه فردی مسابقه را واگذار کردم.
کهن بوم: در حال حاضر به چه حرفه و شغلی مشغول می باشید؟
پاسخ: بدلیل اینکه بخش عمده ای از هزینه خانواده را خودم تأمین می کنم تا قبل از عید با کار خرید و فروش فصلی لباس و پوشاک درآمد اندکی داشتم. پس از عید که در اردو و مسابقات شرکت داشته ام هیچ درآمدی ندارم و واقعاً اینگونه ورزش کردن و داشتن دغدغه زندگی و معیشت ناامید کننده است. ای کاش بودجه این انجمن ورزشی به اندازه پولی که به یک فوتبالیت در یک سال داده می شود باشد. ما نمی دانیم دردها و سختی زندگی مان را با چه کسی در میان بگذاریم، از یکسو جوانی و عمرمان را برای ورزش گذاشته ایم و از سوی دیگر شرمنده خانوده و اطرافیانیم.
کهن بوم: در آخر اگر صحبتی دارید مانده بیان بفرمایید؟
پاسخ: این روزها تمامی تلاشم را می کنم که برای مسابقات جهانی آماده شوم و اولین ایرانی باشم که مدال سنگین وزن این رشته را کسب کنم. می دانید که مدال طلای سنگین وزن برای در مقابل بقیه اوزان برای روسها خیلی با اهمیت است، دوست دارم که برای اولین بار این کمربند و مدال خوشرنگ را تصاحب کنم.

 

اعضاء موسسه فرهنگی و ورزشی کهن بوم نیز برای شما آرزوی موفقیت و کسب مدالهای خوشرنگ جهانی را دارند.

درباره‌ی admin

حتما ببینید

طلایه دار ادبیات نوظهور کشتی

بازدیدها: 1567 متاسفانه و شوربختانه، انتخابات فدراسیون کشتی آنطور که به صلاح کشتی بود رقم …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *