خانه / سازندگان / مربیان سازنده / محمد مهدي هوريار مربي سازنده كشتي فرنگي مهمان اين هفته

محمد مهدي هوريار مربي سازنده كشتي فرنگي مهمان اين هفته

بازدیدها: 133

تمامي آنانيكه دستي بر آتش كشتي بالاخص فرنگي دارند او را بخوبي مي شناسند، جامعه قدرشناس و نيكو صفت كشتي جايگاه والائي را براي اين مرد فعال عرصه ورزش در نظر گرفته. او از جنس كشتي است، از جنس دلاوري، از جنس سازندگي و از جنس پاكي و صداقت. تصميم بر اين بود كه اين عزيز را دربخش سرداران بي مدال بنويسم ولي ايشان اكنون در ميدان سازندگيست. 

به هر ترتيب او از بزرگان كشتي فرنگي ايران محسوب مي شود .بنده افتخار چندين سال شاگردي ايشان را دارم و در كنار مسائل فني، اخلاق و منشهاي انساني را نيز آموختم. متن ذيل حاصل گفتگوي يكساعته ايست كه در محضر ايشان بوديم.

شصت و چهار بهار از عمر محمد مهدي هوريار مي گذرد ،وي بزرگ شده خيابان زيبا است ،در شانزده سالگي به باشگاه نادري رفت و پس از شش ماه در باشگاه تاجيك  زير نظر مرحوم رحمت ا… غفوريان به ياد گيري كشتي پرداخت كه پس از يكسال به علت آسيب ديدگي پا به رشته كشتي فرنگي روي آورد و به نزد مرحوم حاج محمد پذيرايي(اولين دارنده مدال المپيک در رشته فرنگي)در باشگاه رضا پهلوي (پناهي) رفت و تا پايان دوران قهرماني نزد اين استاد بزرگوار شاگردي كرد.

هوريار در انتخابي المپيك ۱۹۶۸ مونيخ به مقام دوم دست يافت و در انتخابيهاي سالهاي بعد براي مسابقات جهاني آرژانتين و كانادا نفر دوم بود ،وي كه كيلوهاي زيادي براي رسيدن به وزن ۴۸ كيلو گرم كم مي كرد با صعود به وزن ۵۲ كيلو گرم دوران طلائي اش را آغاز كرد ،براي مسابقات جهاني ۱۹۷۱صوفيه انتخاب شد كه در دورهاي سوم و چهارم با شكست دربرابر چيروف بلغاري (قهرمان جهان ) و كنستانتينف روس (قهرمان المپيك ) خيلي زود از مسابقات خداحافظي كرد.

سال بعد پا به ميدان المپيك۱۹۷۲ مونيخ گذاشت ،جايي كه تمامي نام آوران ايران نظير موحد ،قرباني، عليزاده ناكام بودند و هوريار نيز به علت آسيب ديدگي در كنار اين بزرگان قرار گرفت در مسابقات قهرماني جهان در لهستان به مقام پنجم دنيا دست يافت. در جهاني ۱۹۷۵ کيف در تمرين درون اردوئي با مرحوم فيروز عليزاده دچار آسيب ديدگي شدو همين موضوع او را از حضوري درخشان در اين دوره مسابقات دور كرد و ايشان در دوره سوم قادر به انجام مسابقه نبود در آخرين حضورش براي انتخابي المپيك ۱۹۷۶ كانادا به مقام دوم رسيد و از دنياي قهرماني خداحافظي كرد. هوريار در ۸ سال حضور در عرصه قهرماني حدود شش بار به مقامهاي قهرماني و نائب قهرماني كشور دست يافت، يكبار به مقام پنجم جام نيكولاي پتروف رسيد و  دو مدال نقره و برنز از جام پادولين شوروي كسب كرد و چندين مدال ديگر درجامهاي بين المللي. وي با توجه به عشق فراوانش به كشتي در سال ۱۳۵۶ با حكم رياست وقت فدراسيون سيد محمد خادم به عنوان مربي به فعاليت پرداخت.
شروعش در دبيرستان امام صادق (ع) بود و سپس يكسالي در باشگاه امجديه در كنار ناصر خان گيوه چي به تعليم و تربيت جوانان پرداخت و شش ماهي را نيز درباشگاه تاج بودند و سپس به باشگاه شهيد حمزه كوچ كردند ،در باشگاه كارگران نيز چند سالي زحمت كشيدند تا اينكه به باشگاه شهيد پناهي آمدند و درحال حاضر در روزهاي زوج دراين باشگاه آموزش مي دهند و روزهاي فرد نيز بر سر تمرين تيم ملي ناشنوايان حضور دارند .
شاگرداني را كه مهدي هوريار تقديم به كشتي ايران نمود ،نمونه بارزي بر زحمات و قابليتهاي بالاي اين مربي بي ادعا كشتي كشورمان است ،قهرمانان نظير :
جمشيد جلالي (نفر چهارم جوانان جهان و نفر ششم مسابقات جهاني نروژ)
مرتضي كريميان (قهرمان جوانان آسيا و نفر دوم تيم ملي بزركسالان)
ارسلان حجازي (نفر دوم تيم ملي بزركسالان )
امير هوشنگ سليماني(نفر سوم ارتشهاي جهان )
مسعود فهميده (نفر سوم مسابقات جام تختي )
مجيد زالي (عضو تيم ملي جوانان)
حميد طاهرزاده (نفر چهارم جوانان جهان و قهرمان بزرگسالان آسيا )
سيد علي بكائي ،حسين انوشين و ….
مسئوليتهاي ايشان به ترتيب عبارتند از :
۱-  سر مربي تيم ملي در المپيك ۱۹۸۸ سئول
۲-  سر مربي تيم ملي در المپيك آسيائي چين
۳- سرمربي تيم ملي اميد در مسابقات جهاني تهران كه تيم ايران براي اولين بار در تاريخ كشتي فرنگي قهرمان سوم جهان شد
۴- سرمربي تيم ملي جوانان درمسابقات جهاني مجارستان (محسن سوريان به مدال برنز رسيد )
۵-  سرمربي تيم ملي بزرگسالان درمسابقات جهاني نروژ
۶- سرمربي تيم ملي بزرگسالان درمسابقات جهاني كيف(محمد بنا به مدال نقره دست يافت )
۷-  سر مربي تيم ملي بزرگسالان در مسابقات جهاني مجارستان
۸-  سرمربي تيم ملي در شش دوره مسابقات بين المللي جهان      پهلوان تختي
۹-  سرمربي تيم ملي در جامهاي شهيد پورزندو شهداي خوزستان
۱۰-سرمربي تيم ملي فرنگي ناشنوايان ايران در چهار دوره المپيك و يك دوره جهاني كه هر ۵ دوره تيم ايران قهرمان جهان و المپيك شد
۱۱- مدرس انستيتوكشتي در دوره هاي مربيگري
۱۲- دبير فدراسيون كشتي فرنگي در زمان رياست مرحوم محمد خرمي
۱۳- عضو كميته فني در سال ۱۳۸۷
ايشان يكسال قبل از سوي فدراسيون كشتي به عنوان مدير تيم ملي فرنگي انتخاب شد كه بنا به دلايلي استعفا كردند تا به امروز چهار كتاب در حوزه تكنيك، بدنسازي، عصب وعضله و تغذيه به رشته تحرير در آورده اند كه به دليل نبود اسپانسر جهت چاپ به دست علاقه مندان نرسيده كه اميد واريم با مساعدت مسئولين اين امر هرچه سريعتر به اجرا در آيد. مطالبي را كه خوانديد نشان از يك عمر تلاش و زحمت خالصانه در جهت رشد و ترقي كشتي ايران دارد ،حيف كه حق مهدي هوريارها را به درستي ادا نكرده اند و اين قشر از نام داران كشتي ،مظلوم واقع شده اند ، محمد مهدي هوريار دلي پر درد و شكايت دارد ،از ايشان خواستيم تا اين بي عدالتي و كمبودها را بيان كنند اما اعتقاد دارد كه گفتن اين مسائل به ضرر كشتي است و آرزو مي كند كه كشتي از افرادي نا كار آمد و چسبيده خلاص شود تا وارثان حقيقي به خدمت مشغول شوند .اعضاي موسسه كهن بوم از اين الگوي صبر و پايداري و متانت كمال تشكر را دارد و براي وي و خانواده محترمشان آرزوي سرافرازي و موفقيت دارد.

درباره‌ی admin

حتما ببینید

Coachlogo

اسامی مربیان برتر کشتی آزاد و فرنگی در سال ۹۳-۹۲

بازدیدها: 5623 اسامی مربیان برتر کشتی آزاد و فرنگی در سال ۹۳-۹۲

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *