خانه / سرداران بی مدال / سرداران بی مدال- علی حاجیلو دارنده مدال نقره آسیایی ۱۹۷۰ بانکوک

سرداران بی مدال- علی حاجیلو دارنده مدال نقره آسیایی ۱۹۷۰ بانکوک

بازدیدها: 676

 سرداران بی مدال- علی حاجیلو دارنده مدال نقره آسیایی ۱۹۷۰ بانکوک

 

اگر مرحوم نبی سروری در بهار ۱۳۴۹ در تمربن، ملاحظۀ علی حاجیلوی نو رسیدۀ تازۀ وارد به اردوی تیم ملی را کرده بود و کتف اورا با فن اصیل ایرانی” سگک کلاته” که راه فرار هم ندارد، در نیاورده بود الان افتخارات علی حاجیلو فقط یک مدال نقره از بازیهای آسیایی ۱۹۷۰ بانکوک و چهار سال عضویت در صحنۀ های بازیهای المپیک و جهانی نبود! اما مرحوم سروری خواسته یا نا خواسته چنان بلائی بر سر حاجیلو آورد که هموارۀ در صحنۀ المپیک و جهانی از ترس آن که کتفش بیرون نزند، با احتیاط کشتی گرفت. به همین سبب لااقل یک مدال از مسابقات جهانی ۱۹۷۰ ادمونتون، ۱۹۷۱ صوفیا، المپیک ۱۹۷۲ مونیخ و ۱۹۷۳ تهران به دست بیاورد و به ناحق ترسو هم قلمداد شد!

درحالی که آنقدر این دلاور اردبیلی زوردار و گردن کلفت بود که ۴ سال بلا انتقطاع عضو تیم ملی در مسابقات جهانی و المپیک بود و هیچیک از حریفان داخلی نتوانستند سد راه او شوند.

 

شروع کشتی:
حدود هشت سال سن داشت که مادرش در گذشت. پدرش معمار و کشاورز بود. بعد از این اتفاق بهمراه شش برادر دیگرش از اردبیل به تهران مهاجرت می کند. هفت سال بعد پایش به باشگاه تازۀ تأسیس ایران که توسط اصغر چنگیزی ادارۀ می شد، بازشد. خیلی زود با الفبای کشتی آشنا شد تا جائیکه حریفی برای مبارزۀ نداشت؛ بعد از مدتی به باشگاه جعفری سابق (شهید فهمیده) رفت که زیر نظر پرویز سیروس پور و دو نفر دیگر به تمرین پرداخت.

اولین مسابقۀ
اولین بار در یک دورۀ مسابقۀ تشویقی که در باشگاه جعفری با حضور چندین باشگاه برگزار شد که تمامی حریفانش را شکست داد. تا قبل ورود به تیم ملی چندین دورۀ قهرمان مسابقات کارگری شد.

 

ورود به تیم ملی:
چند ماه قبل از مسابقات جهانی ۱۹۷۰ ادمونتون، برای دوبندۀ وزن ۸۲ کیلو، باید مسابقۀ انتخابی با حسین تهامی نایب قهرمان جهانی ۱۹۶۶ تولیدو برگزار می کرد. یکباربا تهامی نتبجۀ را واگذار کرده بود اما این پیروزی مورد قبول کادر فنی واقع نشد. برای مرتبۀ دوم پیکاری بین این دو در سالن جهانبخت توفیق برگزار شد که حاجیلو با اختلاف چند امتیاز برندۀ این کشتی شد و رهپسار کارزار جهانی شد.

 

جهانی ادمونتون ۱۹۷۰
به دلیل سنگینی مسابقات و ترس از بیرون زدن کتفش با احتیاط کشتی گرفت و با یک پیروزی و یک شکست در وزن ۸۲ کیلو از گردونۀ رقابتها خارج رفت. در همین وزن یوری شاهمرادوف روس قهرمان شد.

 

بازیهای آسیایی ۱۹۷۰ بانکوک
پنج ماه بعد از رقابتهای جهانی، وی در وزن ۸۲ کیلو دوبندۀ تیم ایران در این رقابتها بر تن پوشید. وی با شکست دادن کشتی گیران پاکستانی و هندوستانی در برابر تاسو ساساکی ژاپنی کشتی واگذار کرد. این ژاپنی همان کشتی گیری بود که در دورۀ قبلی این بازیهای با شکست دادن محمود معزی پور روی سکوی قهرمانی وزن ۸۷ کیلو جای گرفت، ساساکی در سه دورۀ المپیک ۱۹۷۲،۱۹۶۸، ۱۹۶۴ به مقام پنجم دست یافتۀ بود و جهانی ۱۹۶۷ به مدال برنز و جهانی ۱۹۷۰ به مدال نقره دست یافتۀ بود.

 

جهانی ۱۹۷۱ صوفیا
حاجیلویی مصمم شدۀ بود به هر قیمتی نتیجۀ گذشتۀ خود در ادمونتون جبران کند و مدال بگیرد به همین سبب بعد از دو پیروزی مقابل کشتی گیران ترک و چکسلواکی و یک تساوی در گام چهارم به مصاف لوان تدیاشویلی گمنام آن زمان قرار گرفت. در حالی یک دو امتیاز از لوان جلو بود ناگهان کتفش بیرون زد و به بیمارستان راهی شد. تدیاشویلی سالها بعد صاحب مدال (طلای المپیک ۱۹۷۶ و ۱۹۷۲، طلای جهانی ۱۹۷۵، ۱۹۷۴، ۱۹۷۳، ۱۹۷۱ و نقره جهانی ۱۹۷۸ ) شد.

 

المپیک ۱۹۷۲ مونیخ
تیم کشتی اعزامی به مونیخ در یک شرایط نامساعد و بحرانی اعزام شد.چند روز قبل از اعزام مسائلی در اردو رخ داد که باعث تعضیف روحیۀ کشتی گیران شد. چون با آمدن تیمسار حجت رئیس وقت سازمان تربیت بدنی به اردوی تیم ملی تمامی کشتی گیران را به خط کرد و به چند کشتی گیر پیلۀ کرد که در نهایت با عبدالله موحد کاپیتان تیم درگیری لفظی پیدا کرد. سرانجام با مداخلۀ دربار این قضیۀ خاتمۀ یافت و کشتی گیران با همان روحیۀ ضعیف به المپیک رفتند که حاصل ان شکست های مترقبۀ شد. حاجیلو در وزن ۸۲ کیلو کارنامه خوبی نداشت و با یک مساوی، یک برد و یک باخت، خیلی زود حذف شد.

 

آخرین میدان
آخرین حضور علی حاجیلو در صحنۀ های بین المللی جهانی ۱۹۷۳ تهران بود، به گونه ای خیلی آماده نبود و با یک پیروزی و یک شکست از دور رقابتها کنار رفت، هرچند بعد از سه یا چهار سال استراحت اجباری، دوبارۀ حال هوای کشتی به سر داشت، ابتدا سال ۱۳۵۷ قهرمان مسابقۀ پهلوانی در وزن ۱۰۰ کیو در تهران شد، سپس به اردوی جام آریامهر دعوت شد، اما چند ماه قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، اعتصاب کشتی گیران مانع برگزاری این تورنمنت شدند.

 

 

پ.ن: تصویر فوق مربوط به بازیهای آسیایی ۱۹۷۰ بانکوک تایلند می باشد. به ترتیب ایستاده از چپ به راست: پرویز سیروس پور، ابراهیم جوادی (طلا)، عبدالله موحد (طلا)، شمش الدین سیدعباسی (طلا)، محمد قربانی (طلا)، ناصرنصیری (حذف)، مهدی یعقوبی
نشسته از چپ به راست: داریوش ذاکری (طلا)، ابوالفضل انوری (برنز)، اسکندر فیلابی (طلا)، علی حاجیلو (نقره)، محمد فرهنگ دوست (نقره) 

 

یونس همیالی (کارشناس کشتی)

 

درباره‌ی admin

حتما ببینید

مصاحبه اختصاصی کهن بوم با کریم سوری از سرداران بی مدال کشتی آزاد

بازدیدها: 5430 مصاحبه اختصاصی کهن بوم با کریم سوری از سرداران بی مدال کشتی آزاد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *