خانه / اسلایدر / سردار بی مدالی که در تکاپوی کسب مدالهای از دست رفته اش در عالم مربی گریست.

سردار بی مدالی که در تکاپوی کسب مدالهای از دست رفته اش در عالم مربی گریست.

بازدیدها: 4841

یاسر نورزایی، سردار بی مدالی که در تکاپوی مدالهای از دست رفته خود در عالم مربی گریست.

در سالهای شروع فعالیت سایت کهن بوم با یاسر نورزایی ورزشکار با اخلاق سنگین وزن کشتی آزاد و به پاس رشادتها و مقامهای ارزشمندی که برای کشتی ایران بدست آورده بود، در بخش سرداران بی مدال مصاحبه ای ترتیب دادیم. ایشان با توجه به داشتن پتانسیل بسیار بالا و کلاس بالای کشتی به گواه بسیاری از کارشناسان نتوانست استعداد بالقوه اش را بالفعل کند.
این روزها اخبار خوبی به دستمان رسید که ایشان مجدداً فعالیت خود را در جایگاه مربی گری آغاز کرده است که این غنیمتی برای اعتبار کشتی پایتخت به حساب می آید و می بایست آن را باید به فال نیک گرفت. لذا طی دعوت رسمی مصاحبه ای با ایشان ترتیب دادیم که از حال و هوای این روزهای ایشان مطلع شویم.
در ابتدا خودتان را معرفي نمائيد:
الف) متولد چه سالي، کدام شهرستان: اسفند ۱۳۶۰ شهر تهران
ب) در خصوص خانواده محترمتان، تعداد برادر و خواهر و فرزند ، ميزان علاقه خانواده شما به ورزش کشتي قدری توضیح دهید: ۴ خواهر و ۲ برادر دارم. و مشوق اصلی من در کشتی پدرم بود که در تمام مراحل زندگی و ورزشی ام مانند کوه پشتیبانم بوده است که جا دارد قدردان زحمات سالهایی که برایم کشده اند، باشم.
ج) ميزان تحصيلات و علائق: با توجه به علاقه ام به علوم ورزشی و تربیت بدنی در رشته فیزیولوژی ورزشی مدرک کارشناسی ارشد دارم.
د) به چه کاري مشغول هستيد: در حال حاضر دبیر آموزش و پرورش هستم و خدا را شاکرم که می توانم تجریبیاتم را به دانش آموزان هموطنم بیاموزم. باید اقرار کنم یکی از آرزوهایی که در زندگی داشتم کسب همین شغل بود.
ه) تا حدی درباره خصوصیات شخصی خود را توضیح دهید؟ بنده بسیار به خانواده ام وابسته ام و به بیان دیگر خانواده دوست هستم. تا کسی برایم مشکلی ایجاد نکند آزاری برای کسی ندارم. باید بگویم حس ششم بسیار قوی دارم و خیلی مواقع برخی مسائل را بطور ناخودآگاه می فهمم. کمی صبرم پائین است و به نوعی عجول هستم ولی این روزها دارم روی خودم کار می کنم که صبور باشم. عاشق دو دختری که دارم هستم و روزها وقتی بیرون از خانه می روم برای دیدنشان لحظه شماری می کنم. باید اقرار کنم کمی هم مغرور هستم.
در چه سالی کشتی را شروع کردید و در چه سالی ورزش قهرانی را کنار گذاشتید و از دنیای قهرمانی خداحافظی کردید؟
در سال ۱۳۷۳ و زیر نظر استاد محمد عرشی کشتی را شروع کردم. اولین باشگاهی که در آن نام نویسی کردم باشگاه پیروزی بود. در سال ۱۳۸۸ هم از دنیای قهرمانی خداحافظی کردم.

مربي سازنده تان چه کسي بودند، ساير مربياني که نقش بسزايي در موفقيت شما داشتند را با کمي معرفي ايشان نام ببريد. 
محمد عرشی، مرتضی لطیفی، احمد نجاریان. در اینجا جا دارد از آقایان محسن کاوه و پژمان درستکار تشکر ویژه ای می نمایم.

در رشته کشتي چه جنبه جذابي ديديد که آنرا بعنوان رشته ورزشي اصلي خود انتخاب کرديد؟ آيا اگر به ابتداي راه بازگرديد باز هم رشته کشتي را انتخاب خواهيد کرد؟
مشوق اصلی من در ورودم به رشته کشتی پدرم بود. ایشان با دقت برنامه های ورزشی ام را پیگیری می کردند. اگر به ابتدای راه بازمی گشتم یک ورزش تیمی را انتخاب می کردم. ورزش کشتی رشته سنگینی است و فشار روحی و روانی زیادی دارد. قهرمانان کشتی هم آدمهای خاصی هستند.

آيا در رشته هاي ديگر ورزشي نيز تبحر و عنوان داريد؟
بله ورزشهاي دوميداني و تمرینات تپه را هم در دوران قهرمانی ام انجام می دادم. فوتسال هم بازی می کنم ولی عنوان خاصی در این رشته ندارم.

در مورد بيوگرافي ورزشي خود توضيح دهيد و مقامهايي که بدست آورديد را با ذکر سال و محل برگزاري نام ببريد؟
۱- قهرمان نونهالان کشور سال ۱۳۷۵
۲- قهرمان نوجوانان کشور سال ۱۳۷۶
۳- قهرمان جوانان کشور سال ۱۳۷۸
۴- نایب قهرمانی تورنومنت بین المللی نونهالان سال ۱۹۹۷ ترکمنستان
۵- قهرمانی تورنومنت بین المللی نوجوانان سال ۱۹۹۸
۶- قهرمانی تورنومنت بین المللی جوانان سال ۲۰۰۲ ایران
۷- قهرمان نوجوانان جهان ۱۹۹۹ لهستان
۸- بازیهای دانش آموزان جهان سال ۱۹۹۸ مسکو
۹- عضو تیم ایران در جام جهانی سال ۲۰۰۱ آمریکا که مقام دوم رسیدیم.
۱۰- نایب قهرمان جوانان جهان ۲۰۰۱ ازبکستان
۱۱- قهرمان جوانان آسیا ۲۰۰۲ مشهد ایران
۱۲- نایب قهرمان مسایقات جام لودز ۲۰۰۴ لهستان
۱۳- نایب قهرمان جام بلاگازوف ۲۰۰۲ مسکو
۱۴- جام باشگاه های آسیا ۲۰۰۵ مقام اول
۱۵- مربی تیم کشتی ساحلی ایران در مسابقات جهانی ۲۰۱۵ رومانی (تیم قهرمان شد)
۱۶- مربی تیم ناشنوایان ایران در مسابقات جهانی ۲۰۱۶ ایران (تیم ایران قهرمان شد)
۱۷- عضو کمیته فنی بزرگسالان تهران و مربی کشتی آزاد تهران

رقباي مستقيم خود در مسابقات انتخابي منطقه،‌ شهر،‌استان،‌کشور و انتخابي تيم ملي را نام ببرديد؟
(علیرضا رضایی،فردین معصومی ، علیرضا قرایی،‌ بهمن طیبی، عبدالرضا کارگر، داوود رخش خورشید، ابراهیم مهربان، عباس جدیدی،مجید انوری، اشکان ازلی فر و..)

آيا در مسابقات مهم آسيب ديدگي داشته و مصدوميت داشته بوديد؟
بله از ناحیه مچ پا و کمر

يکي از تلخ ترين و شيرين ترين خاطرات خود در کشتي را تعريف کنيد؟
تلخ ترين: زمانی که آسیب دیدگی داشتم و به خاطر خلق و خویی که داشتم با وجود مصدومیت باز هم کشتی می گرفتم.
شيرين ترین: تمامی مسابقاتی که نتیجه می گرفتم، خصوصاً نتیجه قهرمانی بسیار برایم شیرین بود.

در کشتي چه ستاره اي را بعنوان الگوي اخلاقي و چه کسي را بعنوان الگوي اخلاقي خود انتخاب کرده ايد؟
حمید سوریان با اینکه از نظر سنی از بنده کوچکتر است ولی جنگندگی و روحیه بالای او در کشتی را بسیار دوست دارم و باید سبک کشتی او توسط مربیان به نسل جوان آموزش داده شود.

در بين کشتي گيران معروف با کداميک روابط دوستانه و نزديکتري داريد؟
بله با پژمان درستکار و محمد حسین خالقی فر رابطه دوستی عمیقی دارم و تمامی لحظه به لحظه حضورم در اردوها با این عزیزان برایم خاطره است.

آيا به فرزند خودتان رشته کشتي را پيشنهاد مي کنيد و از صميم قلب دوست داريد که فرزندتان کشتي گير باشند؟
لطف خدا شامل من شد و دو دختر خوب دارم و قطعاً آنها را به ورزش تشویق می کنم.

آيا مربي گري کرده ايد؟ اگر پاسخ مثبت است را از چه سالي شروع کرديد؟

بله، با توجه به علاقه ای که از ابتدا به تعلیم و تربیت داشتم با اولین پیشنهادی که از طرف آقای محسن کاوه به من شد پذیرفتم و در شهرداری منطقه ۱۱ و آکادمی کشتی شهید رضایی مجد مشغول به فعالیت مربی گری شدم.

به نظر شما مربي گري سخت تر است يا کشتي گرفتن؟
هر مسئولیتی در نوع خود سخت است و سخت تر اینکه بخواهی در زمره نخبگان باشی. زندگی قهرمانی سختی های خود را دارد فرض کنید همه در شروع سال نو، در مراسم های خانوادگی در کنار خانواده هستند، ولی ورزشکاران در کمپ های تیم ملی در فشارهای اردو به سر می برند، ولی در این شرایط شما فقط مسئول در برابر عملکرد خودت به تنهایی هستی. در مربی گری وضع فرق می کند اگر بخواهی عضو مربیان تیمهای ملی باشی پیش از همه باید برای کسب آن کلی تلاش و کوشش کنی. وقتی به آن نائل شدی تازه سختی ها از اینجا آغاز می شود. استرس تک تک شاگردان، آنالیز رقبا و تنظیم برنامه اختصاصی برای هر کشتی گیر و پیگیری آن، برنامه خواب، تغذیه، تمرین و … هر یک را به تنهایی بررسی کنی. با برد شاگردت شاد می شوی و با باخت او ناراحت و این صحنه ها، هر سال برایت تکرار می شود.

شرايط حمايت از مربيان، بخصوص مربيان سازنده را چگونه ارزيابي مي کنيد؟
چه تفاوتي ميان حمايت از مربيان در خارج از کشور و ايران ديده ايد؟ باید از مربیان و مربیان سازنده حمایت شود، از نظر بیمه، حقوق و مزایا و اعزام آنها به مسابقات. حتی با یک تقدیرنامه از طریق هیئت های استانی و فدراسیون کشتی می تواند تأثیرات روانی خوبی در پی داشته باشد.

کادر فعلي فني تيم ملي و فدراسيون را چگونه ارزيابي مي کنيد؟ عملکرد رسول خادم بعنوان مدير و سرمربي تيم ملي کشتي آزاد را چگونه ارزابي مي کنيد؟
کادر فعلی فدراسیون کشتی با تجربه و زحمتکش هستند که سالها در کنار یکدیگر مشغول به فعالیت هستند. اطلاعات آنها در مورد نقاط قوت و ضعف کشتی گیران حال حاضر بالاست و این خود می تواند کمک شایانی را به تیم ملی بنماید. رسول خادم خود قهرمان بزرگ و با تجربه ای است و از همه مهمتر اینکه از جنس کشتی است و همکاری او با فدراسیون کشتی اعتبار این فدراسیون را دو چندان کرده است ولی به دلیل وسعت فعالیتها و مأموریتهای این فدراسیون بهتر است، ایشان برنامه اصلی شان را روی یک فعالیت متمرکز می کردند. نتیجه عملکرد این کادر فنی در المپیک محک خواهد خورد. آرزو دارم این تیم به بهترین نتیجه در تاریخ المپید دست یابد.

قوانين جديد کشتي به نفع کشتي ايران است يا نه؟ قدري توضيح دهيد؟
تغییرات قوانین کشتی در ابتدا و دوران مدیریت قبلی فدراسیون جهانی کشتی (آقای مارتینیتی) لطمه بزرگی به کشتی زد. این تغییرات تا حدی بود که موجبات حذف کشتی از المپیک را فراهم کرد و دل دوست داران کشتی را نگران کرد. واقعاً این شرایط به صورتی بود که خود خانواده کشتی هم اظهار نارضایتی می کردند و ورزشگاه ها از تماشاچی خالی شده بود. ولی با رفتی رافائل مارتینیتی و آمدن لالویچ وضع فرق کرد و با تغییراتی که در قوانین کشتی و داوری آن انجام شد، توانستند IOC را مجاب به حفظ کشتی در المپیک کردند. در این بین از تلاشهای رسول خادم در همکاری با اتحادیه جهانی نباید چشم پوشی کرد.
کلاً از چه خصوصيات اخلاقي خوشتان مي آيد و از چه چيز تنفر داري؟
از دورویی و اینکه پیش رویت یک طور باشند و خوبت را بگویند و پشت سر طور دیگر باشند متنفرم. از آدمهای رک و صادق لذت می برم و در زندگی سعی می کنم خودم هم از این عادات و رفتارها دوری کنم.

براي جذب جوانان و پشتوانه هاي چه پيشنهاداتي داريد؟
باید بیشتر به پایگاه های فهرمانی کشتی رسیدگی شود. فرق باشگاه و سال با پایگاه های قهرمانی در این است که در باشگاه ها برنامه ها حرفه ای و قهرمانی طراحی نمی شوند و کارهای قهرمانی در آنها معنا و مفهوم ندارد. بگذریم در گذشته باشگاه هایی مانند تکاور، خوراکیان، ایزد فردوس، کارگران واقعاً با کمترین امکانات خود پایگاه قهرمانان بوده اند و کشتی گیران مطرحی را به جامعه کشتی تحویل داده اند. ولی کشتی امروز دنیا علمی شده است. به گفته یکی از مریبان خوب و از قهرمانان گذشته که برای مربی گری به آمریکا رفته بود بیان می کرد که در کشور امریکا چیزی به نام باشگاه کشتی وجود ندارد و تمامی قهرمانان از کالج ها که پایگاه ها قهرمانی است، وارد ورزش حرفه ای می شوند.

بعنوان یک سنگین وزن کشتی انتخابی بین پرویز هادی و کمیل قاسمی را چگونه ارزیابی می کنید؟
اینجانب بعنوان یک سنگین وزن و کسی در این رده وزنی کشتی گرفته ام شرایط کادر فنی را درک می کنم و اینکه انتخاب این وزن به لحظات پایانی موکول شد، قصد کادر فنی شفاف سازی و رعایت انصاف در دستور کار کادر فنی و کمیته فنی قرار گرفته است. از یک سو پرویز هادی پرقدرت، پر استقامت و قهرمان بازیهای آسیایی و از سوی دیگر کمیل قاسمی نفر سوم المپیک و نایب قهرمان جهان و قهرمان آسیا قرار دارند. کشی بسیار نزدیک برگزار خواهد شد. هر کدام از این دو کشتی گیر فاکتورهای خاص خود را دارند، کمیل قاسمی کشتی سنگین وزن را بهتر فراگرفته است و دارای تکنیک بالاتری است، در مقابل پرویز هادی قدرت بدنی و نفس بالاتری دارد که این کشتی جدال قدرت بدنی و تکنیک خواهد بود. نظر شخصی اینجانب این است که اگر پرویز هادی بتواند کمی روی تاکتیک کشتی رو به جلو و اداره کردن کشتی تمرکز کند و کشتی کمیل قاسمی را آنالیز نماید، روی کاغذ پیروزی او محتمل تر خواهد بود. برای هر دو این کشتی گیران آرزوی موفقیت دارم.

در پايان هر چه مانده را خود توضيح دهيد؟
برای تیم ملی کشتی ایران و تک تک نمایندگان المپیکی ایران در آوردگاه المپیک ریو(برزیل) آرزوی موفقیت دارم. و از سایت کهن بوم که این فرصت را فراهم کردند کمال تشکر را دارم.

درباره‌ی admin

حتما ببینید

طلای 2012 کمیل قاسمی

پس از ۱۰ سال بالاخره مدال طلای کمیل قاسمی تحویل شد.

بازدیدها: 568 کمیل قاسمی سرانجام توانست مدال طلای المپیک خود را دریافت کند. در سفر …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *