خانه / کارشناسی / بررسی وقایع کشتی / با حقوقی آماتور انتظارات حرفه ای داریم…

با حقوقی آماتور انتظارات حرفه ای داریم…

بازدیدها: 14

عزیزاله اطاعتی نامی آشنا در ورزش کهن است که سوابق درخشانی در زمینه داوری دارد و از طرفی یکی از مفسرین و کارشناسان زبده میهن عزیزمان محسوب میشود، در حال حاضر نیز با راه اندازی سایت اخبار کشتی ایران بدون هیچ ادعایی قدمی موثر در رشد و تعالی ورزش اول کشورمان بر میدارد،ایشان که مسابقات این دوره را از نزدیک زیر نظر داشتند در مقاله که در سایت اخبار کشتی ایران به چاپ رسانیدند به موضوع با اهمیتی پرداختند ، که به لحاظ حساسیت این مقوله آن را ارائه میکنیم.
بنا و محمدی با حقوق یک میلیون تومانی تیم ها را روی سکوی برده اند.

مبلغی که شاید حتی کفاف هزینه ایاب و ذهاب و به روز شدن این مربیان نباشد.

تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران، با سرمربیانی از سکوهای قهرمانی رقابت های سال ۲۰۰۹ جهان بالا رفتند و دوباره کشتی ایران را جهانی شدند که ماهیانه تنها یک میلیون تومان حقوق دریافت می کنند، مبلغی که شاید برای خیلی ها باورش غیر ممکن باشد، اما باورکنیم که واقعیت دارد.

مبلغی که شاید جوابگوی هزینه ایاب و ذهاب و مخارج جانبی سرمربیان و مربیان شاغل در تیم های ملی کشتی نباشد، اکنون تیم ها از سکوهای جهانی صعود کرده اند و دوباره انتظارها از کشتی بالا رفت و این رشته به یکی از امیدهای اول کسب مدال دربازیهای آسیایی ۲۰۱۰ و المپیک ۲۰۱۲ مبدل شد تا ازهمین حالا دستگاه ورزش در حساب و کتاب روی کاغذ خود، چند مدال طلا برای کشتی کنار بگذارد، اما واقعا با اختصاص تسهیلاتی مانند حقوق های یک میلیون تومانی برای سرمربیان و طراحان اصلی موفقیت ها این مهم امکان پذیر خواهد بود؟

 آیا براستی با حقوق های یک میلیون تومانی برای سرمربیان و بسیارکمتر برای سایر مربیان تیم ملی می توان از این افراد توقع داشت همواره به روز باشند و برای به روز شدن هم زمان قابل توجهی را صرف کنند و بدون دغدغه مالی هم برنامه های در سطح جهانی تدوین کنند و جوانان این مرز و بوم را به قهرمانی جهان و المپیک برسانند؟ شاید یک بار و دوبار این اتفاق بیافتد اما بدون شک دراز مدت نخواهد بود.

به نظر می رسد باید دکتر حمید سجادی به عنوان معاون سازمان تربیت بدنی که خود عمری را در ورزش قهرمانی و اردوی های طولانی و طاقت فرسا سپری کرده، ارزش افراد کارآمد و تاثیرگذاردر کسب نتایج در سطح اول ورزش در جهان را می داند در بررسی حتی گذرای شرایط حاکم برکشتی و تجدید نظر در ارزش گذاری مالی فعالیت مربیان سازنده و توانمند گام هایی را بردارد.

ایشان توجه دارند که مربیان در سطح اولی مانند محمد بنا، غلامرضا محمدی وسایر اعضای کادرهای فنی کشتی که با تلاش شبانه روزی زمینه صعود قهرمانان ملی این مرز و بوم از سکوهای قهرمانی قاره ای و جهانی را فراهم می کنند ارزش توجه بیشتر از حقوقی بالغ بر ماهیانه یک میلیون تومان و ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان را دارند.

درحالی که سرپرست تیم فوتبال امید ماهیانه ۵ میلیون تومان حقوق دریافت می کند که البته حقش هم هست، مربیان خارجی رشته هایی مانند قایقرانی و دوومیدانی ماهیانه ۵ هزار دلارتنها حقوق ماهیانه دریافت می کنند، اختصاص حقوق ماهیانه یک میلیون تومان برای مربیان موفقی مانند محمد بنا و غلامرضا محمدی و ۸۰۰ هزار تومان برای محسن کاوه و ناصر نوربخش مناسب است ؟ و آیا این مبلغ کفاف حتی به روز شدن آنها را می کند؟

البته بدهم نیست سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک که رای نهایی در خصوص استخدام مربیان خارجی با حقوق ۵ هزار دلار و به بالا را صادر می کنند، حداقل سرمربیان و مربیان تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران یا مربیان هر رشته ایی را که موفق به بردن تیم های ورزشی ایران به روی سکوهای جهانی می شوند را در حدو اندازه های مربیان خارجی وارداتی دیده و مزایایی شبیه به این مربیان برای آنها در نظر بگیرند.

به هر صورت این فدراسیون کشتی است که در وحله اول باید به فکر افزایش حقوق سرمربیان به قول خودش موفق بوده و در این راستا به دنبال یافتن راه کارهای اصولی باشد و پس از آن نیز کمیته ملی المپیک که برای کسب مدال های رنگارنگ در بازی های آسیایی ۲۰۱۰ و المپیک ۲۰۱۲ لندن جدول های مختلفی تهیه را کرده و درنهایت سازمان تربیت بدنی است که باید به طورجدی به دنبال حل این معضل باشد.

شاید به این طریق گوشه ایی از زحمات و مشکلات مالی زندگی مربیان به ظاهر آماتور اما درعمل حرفه ایی کشتی و سایر رشته ها حل شود.

باید پذیرفت که کار حرفه ایی مربیگری، با عشق به کشتی ، دوست داشتن مربیگری تیم های ملی و دهها مورد دیگرهمخوانی ندارد، فعالیت حرفه ایی، مستلزم نگاه حرفه ایی، مربیان حرفه ایی، مزایای حرفه ایی و امتیازات حرفه ایی است ، چقدر می شود با عشق به کشتی و دوست داشتن و کار کردن و حق و حقوقی نگرفتن کارکرد و موفق شد و ……….؟

درباره‌ی admin

حتما ببینید

azad2

کارنامه قابل قبول فدراسيون کشتي در سال ۹۰

بازدیدها: 159 در سال جاري تيمهاي ملي کشتي آزاد و فرنگي در مسابقات خارجي خوش …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *