غلام رضا تختي(بخش دوم)

بازدیدها: 29

مسابقه هاي قهرماني جهاني سال ۱۹۵۹ تهران


تختي، با دريافت مدال طلاي جهان، همه ايران را شاد كرد. گوريكس مجاري ،بكربوكه از تركيه؛ زيلنيسكي لهستان و ژاكل موريس فرانسوي، كشتي گيراني بودند كه توسط تختي ضربه فني شدند. پتكف سيراكف بلغاري قهرمان جهان در سال ۱۹۵۷ استانبول تركيه بعد از۵/۶ دقيقه ،به بهانه‌ آسيب ديدگي، از ادامه كشتي با تختي خودداري كرد و بوريس كولايف روس نيز دريك كشتي سنگين و فشرده با اختلاف ۲-۰ كشتي را به جهان پهلوان باخت و به اين ترتيب تختي ،قهرمان كشتي جهان در وزن ۷۸ كيلو گرم شد.
باريهاي المپيك ۱۹۶۰ رم : تختي ،بعد از ضربه فني كردن واتريل از آفريقا ي جنوبي ،محمددين گوندا از افغانستان ،پارسن از استراليا ، شونيچي كاوامواز ژاپن و گوريکس از مجارستان ،بدون نمره منفي ( طبق مقررات آن زمان ) به كشتي نهايي راه يافت و با عصمت آتلي ترك –كه صاحب ۵ نمره منفي بود ديدار كرد . برخلاف انتظار ؛ اين كشتي با اختلاف فقط يك امتياز بسود آتلي تمام  شد . اين كشتي گير ترك ،تا قبل از آن در ديدارهاي دوستانه به تختي باخته بود و همواره از رويا رويي با رقيب نامدار خود هراس و واهمه داشت . به اين ترتيب تختي ،دومين مدال طلاي المپيك را به آساني از دست داد و روي سكوي دوم ايستاد . نفر سوم آناتولي آلبول از شوروي بود .
مسابقه هاي قهرماني جهان سال ۱۹۶۱ يوكوهاما ژاپن :تختي پس از سالهاي ۱۹۵۶و ۱۹۵۹ باز در يوكوهاما قهرمان شد . درآن سكوي معتبر جهاني ،بوريس گورويچ روس (اهل كي يف – اوكراين ) وحسن كنکورترك ،درطرفين تختي ايستادند.

در همين سال ،تيم ملي كشتي آزاد ايران با دريافت ۵ مدال طلا ،يك نقره و يك برنز ،براي اولين بار به مقام قهرماني جهان رسيد .مسابقه هاي قهرماني جهان سال ۱۹۶۲ توليد و آمريكا : در اين سال غلامرضا تختي ،از عصمت آتلي ترك انتقام سختي گرفت و كشتي را با نتيجه ۳-۱ بر وي پيروز شد. اما در كشتي نهايي ،با الكساندر مدويد كه جانشين آناتولي آلبول و بوريس كولايف و گورويچ در وزن هفتم تيم ملي شوروي شده بود كشتي رامساوي كرد و چون نمره هاي منفي هر دو قهرمان نيز مساوي بود ، از ترازو كمك گرفته شد و تختي به اين علت كه دويست گرم از مدويد سنگين تر بود دوم شد !« وقتي نتيجه وزن كشي اعلام شد ،تختي چنان برآشفته شده بود كه تا آن زمان نظيرش هرگز ديده نشد ه بود . اينجا ديگر المپيك ۱۹۵۲ هلسينكي و يا توكيوي سال ۱۹۵۴ و ابتداي جواني تختي نبود كه به اميد تجربه بيشتر و روزهاي درخشان تر ،بتوان از آن با بي تفاوتي گذشت و براي مسابقه هاي آينده تدارك ديد …….

در مسابقات جهاني صوفيه بلغارستان سال ۱۹۶۳ غلامرضا تختي در تيم ملي غايب بود . اما به اصرار زياد دوستان و مردم عاشق كشتي و سماجت استاد حاج عبدالحسين فيلي مربي در بازيها ي المپيك ۱۹۶۴ توكيو حضور يافت و در شرايط نا مناسب روحي و جسمي ،بعد از سه دوره پيروزي با ضربه فني برحريفان مجاري ،انگستان و ژاپن ،در دور چهارم به احمد آئيك قهرمان جوان و جوياي نام تركيه با امتياز ۱-۰ باخت و با سعيد مصطفي اف بلغاري ۳-۳ مساوي كرد ،درهمان المپيك مدال برنز گرفت ،در حالي كه تختي چهارم شد !اين چهارمين المپيك تختي بود ….

درسال ۱۹۶۵ مسابقات جهاني منچسترانگاستان ،به مانند سال ۱۹۶۳تختي ، اشتياقي براي شركت در مسابقه هاي قهرماني جهاني از خود نشان نداد، اما در سال ۱۹۶۶ در مسابقات جهاني توليدو آمريكا در ۳۶ سالگي ،جهان پهلوان ، آخرين بخت خود را درمسابقه هاي جهاني توليدو آزمود . درجريان آن مسابقه ها ،تختي ابتدا بر حريف مجاري شاستري با امتياز ۰-۵ غلبه كرد ،اما به علت قرعه نامناسب بلافاصله با الكساندر مدويد و احمد آئيك رو به رو شد كه  به هردو كشتي گير با امتياز ۱-۰ باخت و پرونده پربارش در كشتي براي هميشه بسته شد ……

به قبل از اين سالها بر مي گرديم وبه جشنواره ورشو لهستان سال ۱۹۵۵ ،اشاره مي كنيم كه همه قدرتهاي كشتي جهان درآن مسابقات شركت داشتند. تختي در آن مسابقات به بوريس كولايف روس با اختلاف نيم امتياز (مقررات آن زمان ) باخت و دوم شد.

جام جهاني صوفيه بلغارستان سال ۱۹۵۸ نيز براي تختي يك مدال نقره در برداشت . در دور اول مسابقه تختي به آناتولي آلبول روس ۱-۰ باخت ،ولي سيراكف بلغاري را با نتيجه ۶ بر ۰ شکسن داد.تختي همچنين ،احمد قره باجاق ترك را در طي سه دقيقه ضربه  فني كرد . آنا تولي آلبول با وجود باخت به سيراكف مدال طلا گرفت.

 

درباره‌ی admin

حتما ببینید

آقا تختی خریدنی نبود…

بازدیدها: 5522  در چهل و سومین سالگرد جهان پهلوان تختی ، مطلبی به قلم مرحوم پهلوان …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *