روانشناسي ورزشي

بازدیدها: 32

اضطراب يکي از مهم ترين مسئله هايي است که انسان با آن دست به گريبان است. به خصوص زماني که پاي رقابت در ميان باشد. در اکثر کتابها و مقالا ت بيشتر به مسائل تخصصي رشته هاي ورزشي توجه شده است.
اما آيا مي دانيد طبق تحقيقات به عمل آمده بسياري از عدم موفقيت هاي ورزشي ريشه در علل رواني دارد.
از آن رو تصميم گرفتيم تا با طرح سلسله مقالا ت روانشناسي و آموزشي اضطراب، نقش کوچکي در موفقيت هاي آتي ورزشکاران شطرنج باز ايران عزيزمان داشته باشيم.

روانشناسي ورزشي

 روانشناسي علم مطالعه رفتار انسان و روانشناسي ورزشي مطالعه رفتار ورزشي و کاربرد يافته هاي روانشناسي براي بهبود عملکرد و ارتقاي تندرستي است. از حوزه هاي مهم مورد مطالعه روانشناسي ورزشي که به ويژه در آمادگي قهرمانان کاربرد دارد، آمادگي رواني براي عملکرد است که ورزشکار را براي مسابقه آماده مي سازد.

 مرکز روانشناسي ورزشي

 مرکز روانشناسي ورزشي آکادمي ملي المپيک و پارالمپيک، فرصتي را براي ورزشکاران تيم هاي ملي فراهم مي سازد تا در کنار تقويت عوامل جسماني و فني به تقويت آمادگي رواني در رشته ورزشي خود بپردازند و توانايي هاي خود را در همه ابعاد تکامل بخشند.
اين مرکز برنامه هايي را براي کمک به ارتقاي عملکرد ورزشکاران تيم هاي ملي طراحي نموده است که در سال جاري به اجرا خواهد گذاشت. اين برنامه ها شامل برگزاري دوره هاي آشنايي با روانشناسي ورزشي براي مديران، مربيان و ورزشکاران تيم هاي مختلف، برگزاري جلسات مشاوره فردي و گروهي با ورزشکاران تيم هاي ملي و ارائه تمرينات و توصيه هاي روانشناختي براي بهبود آمادگي رواني و ارتقاي عملکرد ورزشي است.

 آمادگي رواني چيست؟

 همه ما با مراجعه به حافظه خود مي توانيم لحظاتي را در مسابقات ورزشي به خاطرآوريم که تيم يا ورزشکاري با وجود آمادگي کامل جسماني و فني، به دليل شرايط نامناسب رواني از ارائه بهترين عملکرد خود ناتوان مانده است.
ضعف آمادگي رواني در ورزشکاري که آمادگي جسماني مطلوب دارد، به مثابه اتومبيل آماده و پرسرعتي است که راننده اي ناشي و ناآماده در آن نشسته باشد.
هر قدر هم که جسم آماده و ورزيده باشد، اگر ذهني که آن را هدايت مي کند فاقد ورزيدگي و آمادگي باشد جسم به درستي هدايت نخواهد شد.
احتمالا  در ۳۰ سال پيش، واژه آمادگي جسماني براي مربيان و ورزشکاران قدري نامفهوم بوده است، اما امروزه در پاسخ به مفهوم آمادگي جسماني، بي درنگ عوامل متشکله آمادگي جسماني مانند: قدرت، استقامت و… به ذهن خطور مي کند. همان طور که آمادگي جسماني مستلزم صرف زمان کافي براي تمرين و تقويت عوامل آن است، آمادگي رواني نيز از عواملي همچون مهارت در توجه، مهارت در کنترل اضطراب و استرس، حفظ انگيزش، حفظ و افزايش اعتماد به نفس و… تشکيل مي شود. رسيدن به آمادگي رواني نيز به مرور زمان امکان پذير مي شود و مستلزم اين است که مديران و مربيان آگاه چنين فرصتي را براي ورزشکاران فراهم آورند.

ضرورت آمادگي رواني

بسکتباليستي که در تمرين همه پرتاب هاي پنالتي را تبديل به گل مي کند، چه مي شود که در مسابقه از به ثمر رساندن يک پنالتي ناتوان مي ماند؟ آيا وضعيت او با تمرين جسماني و مهارتي بيشتر، بهتر خواهد شد؟ بعيد به نظر مي رسد، زيرا او مهارت لا زم را دارد و اين را در تمرين نشان مي دهد، ممکن است مشکل او ناتواني در حفظ توجه و کنترل اضطراب ناشي از هيجان مسابقه باشد. اين مسئله با هدايت وي به سمت تمرينات توجه و تمرکز يا مهارت کنترل اضطراب قابل حل است وگرنه انجام تمرينات جسماني بيشتر، مشکل او را حل نخواهد کرد.
امروزه، قهرمانان سطوح عالي و المپيک بخشي از زمان تمرينات خود را صرف تمرينات آمادگي رواني مي کنند. در بسياري از رشته هاي ورزشي، تا ۱۰ نفر اول مسابقات جهاني، به لحاظ فني و جسماني در يک سطح اند و آنچه نفرات برتر را متمايز مي سازد، آمادگي رواني آنهاست (تفاوتي که ايجاد تفاوت مي کند)  در دنياي امروز رقابت ديگر فقط بر سر تکنيک برتر نيست، ورزشکاري پيروز است که از آمادگي رواني بالا تري برخوردار باشد.

 

درباره‌ی admin

حتما ببینید

Chiropractic

تخصص کايروپراکتيک چيست؟

بازدیدها: 133 تخصص کايروپراکتيک چيست؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *