خانه / کارشناسی / آموزش علمی بدنسازی کشتی / صدمات بدني ناشي ازورزش کشتي

صدمات بدني ناشي ازورزش کشتي

بازدیدها: 12

ميزان بروز آسيب هاي زانو در کشتي گيران بالا است ( تقريبا مثل فوتبال ) ، اما شدت آن کمتر است، احتمالا به دليل حرکات پيچشي و خم شدن بيش از حد زانوها ، آسيب منيسک ( خصوصا قسمت خارجي آن) در اين ورزش از همه رشته هاي ديگر شايعتر است .

شايعتر ين محل آسيب در کشتي گيران کجاست و اصولا مکانيسم آسيب در ورزش کشتي شامل چه مواردي است؟

 

زانوها بيشترين احتمال آسيب را دارند. اگر چه صدمات شانه ، سر و گردن هم به طور معمول مشاهده مي شوند . در کل تماس مستقيم با حريف يا تشک کشتي ، ضربات مستقيم به سر و صورت تحت فشار قرار گرفتن يا کشيده شدن گردن و شانه ، برخورد زانو در هنگام زير گيري يا افتادن روي تشک ازجمله علل آسيب در ورزش کشتي مي باشند.

 

منظور از زمان آسيب يا Injury time چيست؟

در جريان مسابقه به هر کشتي گير صدمه ديده حداکثر ۲ دقيقه وقت درمان داده مي شود تا به رقابت بازگردد( و گرنه نتيجه به سود حريف اعلام خواهد شد، مگر اينکه آسيب در اثر مانور غير قانوني حريف باشد).

اين زمان حالات خونريزي دهنده را شامل نمي شود ( مثلا براي خونريزي از بيني ) ، ولي ميزان وقتهايي که براي مقابله و درمان خونريزي گرفته خواهد شد بر عهده داور مسابقه است. اگر خونريزي بيش از ۵ دقيقه طول بکشد. داور مي تواند بازي را خاتمه يافته اعلام کند. پس تصميم سريع و صحيح در مرود توانايي ادامه کشتي توسط کشتي گير برعهده پزشک تيم است .

از سال ۱۹۹۲ به بعد تصويب شد که استفاده از داروهاي بي خطر در طي اين زمان مجاز باشد: البته گلوکز خوراکي و يا مواد استنشاقي براي آسمي ها هم از جمله استثناء ها هستند. داروهاي غير مجاز ، در اين شرايط غير مجازند و استفاده از هر گونه دارويي در جهت کاستن از شدت درد( مثلا بي حس کنده هاي موضعي ممنوع است.

 

 نحوة برخورد با پارگي ها و يا بريدگي هاي در حين مسابقه

 

پس ازپاک کردن خون ،براي جلوگيري از خونريزي بيشتر به روي ناحيه فشار وارد مي کنند. سپس مي توان روي زخم را با چسب هاي بيشتر به روي ناحيه فشار وارد مي کنند سپس مي توان روي زخم را با چسب هاي استريل پوشانيد. کشتي گير مي تواند سريعا به مسابقه بازگردد. چون احتمال کنده شدن چسب و خونريزي مجدد وجود دارد ، بهتراست ، مقداري از زمان مجاز آسيب را ذخيره کند تا براي دفعات احتمال بعدي مورد استفاده قرار گيرد.

 

چگونه بايد خونريزي از بيني را متوقف کرد؟

 

اگر خونريزي شديد و غير قابل کنترل باشد ، داور حق دارد بازي را متوقف کند براي مقابل با اين معضل. کشتي گير را خوانده ( در هر وضعيتي که راحت تر است ) و از او ميخواهند که با فين کردن خون و لخته هاي موجود را در دستمالي تخليه کند. ميتوان پس از اين کار ، دستمال را روي پره هاي بيني فشار داد تا مواد باقيمانده تخليه شود. حال با استفاده از پنبه و يا کتان يک تکه و کافي سوراخ بيني را مسدود يا به اصطلاح تامپون مي کنند. در بعضي موارد تامپون را به پماد يا ماده اي روغني هم آغشته مي کنند. اما استفاده از مواد نقض کنندة عروقي ممنوع است.

اصلاح گوش گل کلمي به چه معناست ؟ چگونه نمي توان از ايجاد آن جلوگيري کرد؟

 

ضربات و تروماهاي مکرر به گوش سبب جدا شدن غضروف از بافت دور آن شده و در فاصله پديد آمده خون و سرم تجمع پيدا مي کند. درصورت باقي ماندن اين وضعيت ، هماتوم بوجود آمده ودر جريان خون غضروف اختلال ايجاد کرده و سبب غضروف سازي جديد در اين ناحيه شده که خود سبب بد شکل شدن گوش مي شود.

شايد مناسب ترين درمان ، تخليه از راه ايجاد برشي کوچک باشد و پس از آن از مواد فشارنده اي استفاده مي کنند تا اين فضاي بوجود آمده را مسدود نمايد . استفاده از محافظهاي سر در جلوگيري از ضربه هاي مکرر به گوش نقش موثري خواهند داشت .

 

آيا در کشتي خطر انتقال عفونت از فردي به ديگر وجود دارد ؟ چگونه مي توان از احتمال آن کاست؟

 

اصولا احتمال انتقال عفونت از کشتي گيري به کشتي گيرديگر اندک است ولي غير ممکن نيست ، تماس مکرر بدني در کشتي گيران سبب انتقال آسان عفونت ها به خصوص انواع پوستي آنها مي شود. براي کاستن از احتمال خطر ، رعايت دقيق بهداشت فردي لازم است  در صورت مشاهده هر گونه خونريزي بايد آنرا سريعا متوقف کرد و علائم را پاک نمود. تشک کشتي بايد با مادة ضد عفوني کننده شسته شود. لباسهايي که روزانه پوشيده مي شوند بايد تميز بوده و پس از تمرين يا مسابقه بلافاصله شسته شوند کشتي گيران بايد قبل و بعد از هر مسابقه دوش گرفته وبا صابون خود را بشويند. اگر کشتي گير از لحاظ عفوني علامت دار باشد، تا رفع آن مجاز به انجام مسابقه يا تمرين نخواهد بود.

 

در مورد عفونت ويروس هرپس ( تب خال) در کشتي گيران توضيح دهيد راه درمان و پيشگيري از آن چيست؟

 

واژمه Herpes gladiatorum‌ به معني يک عفونت پوستي ويروسي شايع در کشتي گيران است که در اثر تماس نزديک بدني بين فرد آلوده با فرد سالم ايجاد مي شود . در صورت ابتلا ، طبيعي عموم کننده دارد.

جداسازي فرد مبتلا از ساير کشتي گيران تا رفع علائم اجباري بوده و معاينة دقيق و منظم براي ارزيابي سير ضايعات لازم است داوران هم بايد با نوع ضايعات آشنا شوند و در حين وزن کشي از انجام مسابقه افراد مبتلا جلوگيري شود. براي درمان با تجويز پزشک و براي دوره هاي ۱۰ روزه از داروهاي ضد ويروس استفاده مي شود . درصورت عود با صلاحديد پزشک مي توان براي مدت طولاني تري هم از دارو استفاده کرد.

 

 راه صحيح کاهش وزن در کشتي گيران چيست ؟

 

اگر کاستن وزن به ميان ۵ تا ۸% چربي بدن و به صورت تدريچي و با حفظ تغذيه و هيدراتاسيون کافي انجام پذيرد. اصلامضر نخواهد بود. عمده اشکال متوجه روش هاي غلط وسريع کاهش وزن است که حتي مي توانند در برخي موارد مخل حيات باشند.

 از جمله اين موارد استفاده نادرست ازسوناء کاهش ميزان آب بدن ( با استفاده از داروهاي ادرار آور يا مسهل و يا وادار ساختن به استفراغ ) و از همه شايعتر دهيراتاسيون مي باشند . شايد بتواند گفت وزن کشی در فاصله يکساعت مانده به مسابقه هم مانع دهيدرا شدن کشتي گير مي شودو  هم از خوردن مايعات بيش از حد در اين فاصله کوتاه جلوگيري خواهد کرد.

 

چگونه دهيدراتاسيون روي يک کشتي گير اثر خواهد گذاشت؟

بسياري از کشتي گيرا در فاصله ۲۴ تا ۴۸ ساعت به مسابقه مانده حدود ۵ تا ۱۰% آب بدن خود را از دست مي دهند پزشکان ، مردم عادي را با اين شدت دهيدراتاسيون بستري ميکنند به صورت حاد، دهيدراتاسيون خصوصا از جهت قدرت و سرعت سيبب افت عملکرد ورزشکار مي شود. با مختل شدن سيستم تنظيم حرارت بدن ، گرفتگي هاي عضلاني خستگي و يا شوک گرمايي رخ خواهد داد. اختلالات الکتروليتي پديد آمده روي عمل قلب اثر سوء خواهند گذاشت، در درازمدت هم آسيب هاي کليوي ، تاخير رشد و اختلالات ياديگري ازجمله عوارض دهيدراتاسيون هستند.


منبع:دکتر رحمت سخني از مرکز آموزشي درماني امام خميني (ره) اروميه

درباره‌ی admin

حتما ببینید

Chiropractic

تخصص کايروپراکتيک چيست؟

بازدیدها: 133 تخصص کايروپراکتيک چيست؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *