خانه / ورزش باستانی / كشتي پهلواني / مهدی مومنی یکی از سازندگان در کشتی پهلوانی

مهدی مومنی یکی از سازندگان در کشتی پهلوانی

بازدیدها: 905

هر روز در کوچه پس کوچه هاي خاکي  خاني آباد با همسالانش دست و پنجه نرم مي کند و فکر ميکند(خدايا يعني مي شه منم يه روز کنار تختي بياستم ،يا مثل او پهلوون بشم) هرگز ياد و خاطره آقا تختي از ذهن بچه هاي اين محله پاک نمي شود و هر روز و هر روز بزرگي ها و بزرگواريهاي او را درذهن مرور مي کنند و خود را درجايگاه او مي بينند.

چشمش به تابلوي زور خانه گردان مي افتد و جرقه اي از اميد در قلبش روشن مي شود. بانام خدا وارد زورخانه مي شود،زورخانه اي که تختي ها ،زندي ها و… را در خود پرورش داده است.
سال ۱۳۳۶ بود که مهدي سيزده ساله ورزش باستاني و کشتي را زير نظر نامداري چون احمد حسين پهلوان آغاز کرد، پس از دو سال به باشگاه پولاد کوچ کرد و از محضر بزرگاني چون حسين رضي خان و حاج عبد الحسين فعلي سود برد و سپس در باشگاه راه آهن و جعفري از اساتيدي چون حسين عرب ، محمد علي خجسته پور و پرويز سيروس پور فنون پهلواني و رزم را آموخت و قهرمان اميد هاي کشور و کارگران شد و در سن بيست و پنج سالگي به دليل شکستگي ترقوه ورزش قهرماني را وداع گفت.
از سال۱۳۵۵به عنوان مربي در باشگاه کيان در کنار منصور اينانلو به مدت ۱۲ سال به خدمت مشغول شد و سپس در باشگاه بهرام(زور خانه حسن نجفي )به مدت ۸سال، هر دو رشته کشتي آزاد و پهلواني را تدريس نمود. وي دو سالي را در باشگاه سجاديه به تدريس کشتي پهلواني پرداخت و در حال حاضر در باشگاه شهيد فهميده (جعفري)به آموزش فنون پهلواني مشغول است.
مهدي خان مومني در عرصه مربي گري کشتي پهلواني يکي از نوادر و نوابغ ميهن عزيزمان محسوب مي شود که در طي ۲۶ دوره مسابقات کشتي پهلواني در رده هاي سني مختلف رکوردي بي نظير به ثبت رسانده و ۲۲ مرتبه تيم ايران را به عنوان قهرماني رسانده است.
ايشان دو بار به عنوان مربي تيم ايران را در مسابقات جهاني ۱۳۷۲ و بازي هاي آسيايي ۱۳۸۵ هدايت نموده است.
از نامدارترين شاگردان وي مي توان از مجيد انصاري (صاحب بازو بند پهلواني) محمد رضا توپچي (صاحب دو بازوبند پهلواني) اکبر فلاح (پهلوان وزن ۷۰ کيلوگرم) آرش مرداني (صاحب بازوبند پهلواني در سال جاري) و… نام برد.
يکي از خاطرات آقا مهدي فينال کشتي پهلواني بين عليرضا سليماني و محمدرضا توپچي است که آقا مهدي به محمدرضا پيشنهاد مي کند که با عليرضا سليماني کشتي نگيرد که قبول مي کند،اما نزديک مسابقه با کسب اجازه از آقا مهدي به مصاف با وي ميرود که نتيجه آن ديدار به يادماندني به نفع سليماني مي شود و او براي ششمين بار صاحب بازوبند پهلواني مي شود و عنوان پهلوان باشي را کسب مي کند و با يک چرخ تيز از صحنه کشتي خداحافظي مي کند.
مهدي خان مومني آقا تختي را الگوي کشتي گيران مي داند.
بهترين شاگردش را محمدرضا توپچي معرفي مي کند.
اکبر فلاح را به عنوان فني ترين آزادکار  ايران مي شناسد.
عليرضا سليماني را به عنوان برترين باستاني کار و قهرمان کشتي پهلواني مي داند.
آقا مهدي مي گويد:«دست کساني را که پهلوان تحويل جامعه مي دهند را مي بوسم.»
چرا که کلاس پهلواني با قهرماني بسيار متفاوت است.
ودر آخر:
«اگرچندين بار ديگر متولد شوم بازهم  کشتي پهلوانی را انتخاب مي کنم .
 هميشه عاشق کشتي پهلواني هستم.
ايشان در حال حاضر در سن ۶۵ سالگي صاحب دو پسر و يک دختر و دو نوه هستند،که سعيد و بابک مومني هر دو در رشته کشتي فعاليت مي کنند و بابک عنواني نظير قهرماني آموزشگاه هاي تهران و قهرماني جودو کشور را در کارنامه افتخارات خود به ثبت رسانده است.
آقا مهدي گوهر کمياب کشتي پهلواني است.گوهري که تمام بهاي خود را وقف کشتي پهلواني ايران زمين کرده و پس از سالها کشتي پهلواني را با گوهر تجربياتش درخشان نموده و کمتر کسي قدر اين گوهر گرانبها را مي داند.

سايت کهن بوم ضمن تشکر و قدرداني از زحمات صادقانه و بي رياي اين استاد زبردست کشتي پهلواني،آرزوي پايداري و موفقيت اين مربي بزرگ را دارد ونام مهدي مومني هميشه با افتخاري ماندگاردر کشتي ايران مي درخشد.


سال۱۳۴۶ زورخانه یداله خان
سهراب صادق پور-مهدی مومنی-جهانگیرعبدالباقر-علی نوری


مسابقات پهلوانی کشور در کنار عباس جدیدی


مسابقات پهلوانی مشهد
علی عرب-محمد خادم-مهدی مومنی-یقوبعلی شورورزی-احمد وفادار


مسابقات پهلوانی سال ۱۳۶۷ اصفهان
اکبر فلاح نفراول وزن۷۰کیلوگرم

فینال مسابقات پهلوانی سال۱۳۶۹
بین علیرضا سلیمانی و محمدرضا توپچی

پیروزی ایوب بنی نصرت و کسب بازوبند پهلوانی در مسابقات تبریز

درباره‌ی admin

حتما ببینید

علی رضا رضایی سرپرست فدراسیون جهانی کشتی پهلوانی شد

بازدیدها: 293 با تصمیم هیئت رئیسه فدراسیون جهانی کشتی پهلوانی، علی رضا رضایی بعنوان سرپرست فدراسیون …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *