حميد كاپلان

بازدیدها: 143

 حميد كاپلان تولد ۱۹۳۳ در آماسياد (آناتولي) تركيه و به ژانويه ۱۹۷۶ به علت حادثه رانندگي درجاده آنكارا درگذشت.

متبحر در هر دو رشته كشتي آزاد و فرنگي – ده سال حضور مستمر در ميدانهاي معتبر با دست آوردي قابل تحسين ۶۴-۱۹۵۵ از معروف ترين سنگين وزن هاي كشتي دنيا و چهره اي شاخص و شناخته شده در نزد ايراني ها.

بازيهاي المپيك رم سال ۱۹۶۰ : غلامرضا تختي ،حميد كاپلان و هوفن حريف وزن هشتم تيم كشتي آمريكا

يكي از با ارزش ترين كشتي گيران جهان و تركيه در بعد از بازيهاي المپيك ۱۹۴۸ لندن به شمار مي رفت كه طي ده سال عضويت مداوم درتيم ملي تركيه ، صاحب افتخارات بزرگي درميدان هاي بين المللي شد . از جمله در بازيهاي  المپيك ۱۹۵۶ ملبورن به مقام قهرماني دسته سنگين وزن كشتي آزاد رسيد و از معدود كشتي گيران آن زمان بود كه در دو المپيك ديگر :۱۹۶۰دم و ۱۹۶۴ توكيو ژاپن نيز شركت كرد و به ترتيب مدال نقره و برنز گرفت.

 

سال ۱۹۵۷ مسابقات جهاني استانبول تركيه ، حميد كاپلان – تيمار دكتر عباس ايزد پناه (رئيس سازمان تربيت بدني ايران ) و غلامرضا تختي

در تيم برزگ تاريخ كشتي تركيه كه چهره هايي همچون احمد بيلك ،مصطفي داغستانلي ،اسماعيل اوغان ، حسن کنکور وعصمت اتلي در آن عضويت  داشتند،كاپلان پرچم كاپيتني را بر دوش مي كشيد . اين تيم در المپيك ۱۹۶۰ رم با دريافت چهار مدال طلا (احمد بيلك – مصطفي داغستانلي – حسن کنکور و عصمت اتلي ) و دو مدال نقره (اسماعيل اوغان و حميد كاپلان در ۲۲ سالگي، در كارلسروهه آلمان ،نفر سوم كشتي فرنگي جهان در وزن ۸۷ + كيلو شد.

المپيك ۱۹۶۰ رم : غلامرضا تختي – حميد كاپلات- مصطفي تاجيك وهوفمن

مبارزه هاي در وزن هاي ۸۷+ ، ۹۷ ، ۹۷+كيلو انجام شد . در مسابقه هاي جهاني ۱۹۵۷ استانبول كه تختي به وزن ۷۸+ كيلو صعود كرده بود در تركيه تبليغات فراواني براي كشتي كاپلان – تختي صورت گرفته بود. اين دو در المپيك ۱۹۵۶ ملبورن قهرمان شده بودند ( تختي در وزن هفتم و كاپلان در وزن هشتم ، چشم ها در تهران و استانبول به دنبال پيكار اين دو كشتي گير نيرومند و مشهور بود، اما تختي قبل از آنكه با كاپلان مواجه شود، با دو باخت به ايوان از شوروي و ديتريش از آلمان از صحنه كنار رفت و كاپلان بر فراز سكوي قهرماني ايستاد .در جام جهاني ۱۹۵۶ استانبول مدال طلا دريافت كرد و در جام جهاني ۱۹۵۸ صوفيه مدال برنز گرفت و هر دو بار در ۸۷+ كيلو در صوفيه به لطفي احمد اف بلغاري باخت در سال ۱۹۶۱ يوكوهاما ژاپن ،الكساندر مدويد جوان و نو رسيده سد راهش شد زيرا نتيجه كشتي اين دو مساوي شد و با توجه به شكست مدويدازديتريش كاپلان دوم مشد و يلفريد ديتريش او ل. درهمين دوره از مسابقات كاپلان يك كار قابل توجه انجام داد و آن كسب يك مدال نقره در كشتي فرنگي بود ! در المپيك۱۹۵۶ ملبورن با آنكه در كشتي آزاد در وزن هشتم مدال طلا گرفت و اول شده بود، بخت خود را دركشتي فرنگي نيز مورد آزمايش قرار داد كه در اين رشته بعد از سه پيروزي جالب توجه ،مغلوب ويلفريد ديتريش آلماني شد و با شش نمره منفي عنوان چهارم را بدست آورد . در مسابقات جهاني سال ۱۹۶۳ صوفيه بلغارستان مدويد و كاپلان هر دو در وزن هفتم (۹۷كيلو ) بهميدان رفتند كه مدويد باغلبه بر همه حريفان از جتمله كاپلان ، اول شد . در پايان موقعيت كاپلان و «ولكو كوستف » بلغاري در  جدول از بر حيث برابر شد و با وجود وزن كشتي ، تغييري در اين موقعيت صورت نگرفت كه ناگزير اين دو كشت يگير به طور مشترتك مدال نقره دريافت كردند ! حميد كاپلان چند بار همراه با تيم تركيه به ايران سفر كرده و با قهرمانان ايراني انس و الفت خاص داشت . نتيجه چند ديدار مهم كاپلان با حريفان ايراني را در ذيل ياد آوري مي كنيم .

المپيك ۱۹۵۶ ملبورن بر حسين نوري پيروز شد. مسابقات جهاني تهران ۱۹۵۹  : در دور دوم ،بعقوبعلي شورورزي را ضربه فني كرد . سال ۱۳۳۹ شمسي : در ديدارهاي دوستانه تيم ملي ايران در شهر آدانا (تركيه ) دو بار بر حسين نوري چيره شد ، اما نتيجه عادلانه در هر دو كشتي مي بايست مساوي مي بود ! سال ۱۳۴۰ شمسي : در مسابقه هاي سه جانبه ايران ،تركيه و بلغارستان با يعقوبعلي شورورزي مساوي كرد . مسابقات جهاني توليد و آمريكا ۱۹۶۲: بر عزيز كياني غلبه كرد . مسابقات جهاني صوفيه ۱۹۶۳ در وزن (۹۷ كيلو ) با دو اخطار از سد خيرالله اميري گذشت حميد كاپلان ، بي ترديد يكي از نامداران تاريخ كشتي بود و در كشورش به سبب صفات بارز انساني و دارا بودن روح پهلواني ، مورد احترام همگان قرار داشت و همه تركها او را «پهلوان » به همين لفظ خطاب مي كردند.

نمودار افتخارات حميد كاپلان در كشتي آزاد و فرنگي

بازيهاي المپيك

  • ۱۹۵۶ المپيك ملبورن      وزن هشتم ( ۸۷+كيلو ) مدال طلا
  • ۱۹۶۰ المپيك رم            وزن هشتم (۸۷+كيلو ) مدال نقره
  • ۱۹۶۴ المپيك توكيو ژاپن وزن هشتم (۸۷+ كيلو ) مدال برنز
  • ۱۹۵۶ المپيك ملبورن      وزن هشتم (۸۷+ كيلو ) كشتي فرنگي نفر چهارم قهرماني جهان (كشتي آزاد )
  • ۱۹۵۷ استانبول تركيه وزن هشتم مدال طلا
  • ۱۹۵۹ جهاني تهران وزن هشتم مدال نقره
  • ۱۹۶۱ جهاني يوكوهاما ژاپن وزن هشتم مدال نقره
  • ۱۹۶۲ جهاني توليد و آمريكا وزن هشتم نفر چهارم جهان
  • ۱۹۶۳ جهاني صوفيه بلغارستان وزن هشتم مدال نقره مشترك با « ولكوكوستف » از بلغارستان قهرماني جهان (كشتي فرنگي )
  • ۱۹۵۵ جهاني كارلسروهه وزن هشتم ۸۷+ مدال برنز
  • ۱۹۵۸ جهاني بوداپست وزن هشتم ۸۷+ مدال برنز
  • ۱۹۶۱ جهاني يو كوهاما وزن هشتم ۸۷+ مدال نقره
  • ۱۹۶۲جهاني توليد و وزن هشتم ۸۷+ نفر چهارم جهان
  • ۱۹۶۳ جهاني هلزينگ بورگ وزن هفتم مدال برنز
  • جمع مدالهاي حميد كاپلان ۱۱ عدد مي باشد
  • ۲ مدال طلا ،۵ نقرع و ۴ برنز

روح آن پهلوان بزرگ شاد
 

درباره‌ی admin

حتما ببینید

ياريگين ستاره المپيك ۱۹۷۲ مونيخ

بازدیدها: 115    ستاره رقابت هاي  كشتي آزاد المپيك ۱۹۷۲ مونيخ در وزن ۱۰۰ كيلو …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *