خانه / بزرگان کشتی / بزرگان و پیشکسوتان خارجی / ياريگين ستاره المپيك ۱۹۷۲ مونيخ

ياريگين ستاره المپيك ۱۹۷۲ مونيخ

بازدیدها: 115

 

 ستاره رقابت هاي  كشتي آزاد المپيك ۱۹۷۲ مونيخ در وزن ۱۰۰ كيلو گرم « ايوان ياريگين » از شوروي بود .

روس‌‌‌‌ها هميشه دروزنهاي ۱۰۰ كيلو و ۱۰۰+كيلو گرم يكه تاز المپيكها بودند. رقابت‌هاي كشتي آ‍زاد المپيك ۱۹۷۲ مونيخ طي روزهاي ۲۷ تا ۳۱ ماه آگوست در آلمان غربي برگزار شد و در اين رقابت‌ها ۲۱۹كشتي گير از ۴۳ كشور حضور داشتند كه تيم كشتي شوروي با ۵ مدال طلا، ۲ نقره ، يك برنز و كسب ۴۴ امتياز به مقام اول رسيد. درهمين المپيك « لوان تدياشويلي » گرجستاني آنچنان كوبنده و قاطع بود كه هيچ يك از مدعيان وزن ۸۲ كيلوگرم اجازه نفس كشيدن هم پيدا نكردند. درالمپيك مونيخ الكساندر مدويد، پرافتخارترين مرد دنياي كشتي آزاد، آخرين قدم را هم در جاده قهرماني با موفقيت برداشت و با تصاحب مدال طلاي وزن ۱۰۰+ كيلوگرم المپيك، افتخار ابدي براي خود خريد و ركوردي جاويدان برجاي گذاشت.

و اما ستاره بي چون و چراي المپيك مونيخ كسي نبود به جز ايوان ياريگين از شوروي كه ۷ دوره كشتي گرفت و پيش از ۷ دقيقه و۲۰ ثانيه روي تشك حضور نداشت، يعني همان زماني كه وقت هر كشتي ۹ دقيقه بود و در سنگين وزن امتيازهاي زيادي رد و بدل نمي‌شد، ياريگين در ميانگين براي هر كشتي يك دقيقه وقت گذاشت و پشت هر ۷ حريف را در هر مبارزه كمتر از يك دقيقه به تشك دوخت و ستاره بي چون و چراي المپيك لقب گرفت. در وزن ۱۰۰ كيلوگرم، ۱۷ كشتي گير حضور داشتند كه ياريگين با قرعه شماره ۳ در دور اول «برونويوتزلر » از سوئيس را ضربه فني كرد و بعد شانه هاي « گرد باخ من »‌ از آلمان شرقي را به تشك  دوخت. ياريگين در دور سوم « هاري گريس » از كانادا را در كمتر از يك دقيقه ضربه فني كرد و در دور چهارم بر« ابوالفضل  انوري » از ايران با همين نتبجه پيروز شد و به دور پنجم رسيد. او دراين مرحله « ايناچي پانيت» از روماني را هم ضربه فني كرد و از سد « بايان مونخ » نايب قهرمان سال ۱۹۷۱ جهان گذشت و در آخرين مبارزه هم « ژوزف كاستاري » از مجارستان را ضربه فني كرد و با كسب مدال طلا، عنوان ستاره مسابقه‌ها را هم به خود اختصاص داد. رده بندي وزن ۱۰۰ كيلوگرم المپيك ۱۹۷۲ مونيخ.

  • ۱- ايوان يار يگين از شوروي مدال طلا
  • ۲- هولوگين بايان مونخ از مغولستان مدال نقره
  • ۳- ژوزف كاستاري از مجارستان برنز
  • ۴- واسيلي تئودورف از بلغارستان
  • ۵- ايناچي پانيت از روماني
  • ۶- ريشارد دلوگوز از لهستان

 

 ايوان ياريگين دارنده سه مدال طلاي المپيك هاي ۱۹۷۲ مونيخ ، ۱۹۷۶ كانادا و ۱۹۸۰ مسكو و چندين مدال طلاي مسابقات جهاني

 

المپيك ۱۹۷۲ مونيخ
ايوان ياريگين در دور دوم مسابقات المپيك « گرد باخ من » از آلمان شرقي را به لنگ پيچيد و در مدت كمتر از يكدقيقه او را ضربه فني كرد .

 

مسابقات جهاني سال ۱۹۷۷ لوزان سوئيس
حريف قدرتمند آمريكائي قصد بارانداز نمودن ياريگين را داشت كه موفق شد با زحمت زياد يك امتياز از ياريگين بگيرد ولي سرانجام كشتي را با ضربه فني باخت و ياريگين به مقام اول مسابقات جهاني رسيد.

 

به عضلات و بازوان  قوي و ستبر ياريگين بنگريد، هر كس گرفتار فنون سر پا هم ميشود ياريگين بقدري شجاع و قوي و بي باك بود كه او را ضربه فني مي نمود.


درباره‌ی admin

حتما ببینید

حميد كاپلان

بازدیدها: 143 حميد كاپلان تولد ۱۹۳۳ در آماسياد (آناتولي) تركيه و به ژانويه ۱۹۷۶ به علت …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *