خانه / کارشناسی / آموزش علمی بدنسازی کشتی / راهکارهايي برای سوزاندن چربی های دور شکم

راهکارهايي برای سوزاندن چربی های دور شکم

بازدیدها: 1747

راهکارهايي برای سوزاندن چربی های دور شکم


استرس  می تواند باعث افزایش کورتیزول و در نتیجه ایجاد چربی در ناحیه شکم شود.  افراد زيادي هستند که دوست دارند از چگونگي سوزاندن چربی های اضافه شکم را آگاه شوند. اثر این چربی ها به شکلي است که علاوه بر اینکه باعث بر هم خوردن تناسب اندام می شوند و سایز کمر افراد را بالا می برند، بسیار مضر و باعث بیماری نیز هستند. این چربی ها هنگامی ایجاد می شوند که کورتیزول زیادی در بدن ترشح می شود. استرس یکی از دلایل افزایش ترشح کورتیزول است. هنگامی که این اتفاق رخ می دهد، کورتیزول ماهیچه های کم چرب (بافت هایی که چربی ها را می سوزانند) را از بین می برد و درون شکم به صورت چربی اندوخته می شوند. 
استرس را می توان با رژیم بد غذایی، بدتر هم کرد. به طوری که تحقیقات نشان داده اند استرس هایی که در نتیجه رژیم غذایی به وجود می آیند می تواند باعث افزایش کورتیزول و در نتیجه ایجاد چربی در ناحیه شکم شوند. 

رابطه ی بین چربی دور شکم و بروز بیماری هایی مانند قلب و عروق و دیابت و برخی سرطان ها و غیره مطرح شده بود. این بار پژوهشگران ثابت کرده اندکه چربی زیاد دور شکم نشانگر بروز بیماری های قلب و عروق و عارضه فراموشی یا بیماری آلزایمرز می باشد. به عبارت دیگر افرادی که در سنین جوانی و میانسالی افزایش وزن دارند و مخصوصاً چربی دور شکم آنها زیادتر از حد معمول است در نهایت به بیماری آلزایمرز و بیماری های قلبی دچار می شوند. چربی زیاد دور شکم یکی دیگر از علائم سندروم متابولیک است که پیش بینی کننده بسیاری از بیماری های مزمن است.

پژوهشگران کلینیک  Mayo با تجزیه و تحلیل پنج پروژه تحقیقاتی که بیشتر از ۱۶ هزار نفر را در برگرفته نشان می دهد که افرادی که چربی دور شکم آنها زیاد است در نهایت دو برابر دیگران در معرض بروز بیماری های قلب و عروق قرار دارند. یکی از عملکردهای چربی دور شکم ترشح هورمون استروژن است که در حقیقت موازنه وجود این هورمون را در بدن بهم می زند و سبب ناهنجاری هایی می شود.

کنترل وزن بدن و دوری از اضافه وزن مخصوصاً افزایش چربی دور شکم در سنین جوانی می تواند امکان بروز بسیاری از بیماری ها را در سنین بالا کاهش دهد و این به وسیله رژیم غذائی متعادل و روش زندگی سالم و همچنین ورزش مرتب و متناسب امکان پذیر خواهد بود.

پس برای سوزاندن چربی های دور شکم تا دير نشده دست بکار شويم. 

خواب
اگر شب ها تا دیر وقت کار می کنید، باید روند زندگی خود را تغییر دهید. وقتی چرخه زیستی شما به هم می ریزد باعث می شود تا بیشتر غذا میل کنید. هنگامی که خیلی خسته هستید، بدنتان قرلین بیشتری تولید می کند که باعث ایجاد میل شدید به شکر و غذاهای چرب می شود. کمبود خواب نیز این هورمون را بیدار می کند. این مساله روی میزان ترشح کورتیزول تاثیر دارد و در انتها منجر به چاقی شکم شما می شود. در طول شبانه روز باید حداقل ۷ ساعت در شب بخوابید تا اندام زیبایی داشته باشید.

ورزش های سبک
شاید یکهزار حرکت شکمی در شب باعث سفت شدن ماهیچه های شکم شوند اما با وجود یک لایه ضخیم چربی، هیچ گاه به نتیجه دلخواه نمی رسید. در کنار درازنشست هایی که انجام می دهید، تمریناتی نیز انجام دهید که دیگر ماهیچه های بدن شما را نیز درگیر کند و باعث فعالیت بیشتر سیستم قلبی و عروقی بدن شوند. به طور مثال، حرکت شنا بروید. این کار را ۳ تا ۴ بار با فاصله ۳۰ ثانیه انجام دهید. پیاده روی مستمر در طول روز نیز می تواند به سوزاندن چربی های شکم کمک کند. 

شکر، دشمن درجه یک
سوزاندن چربی های شکم ۸۰ درصد به خوراک شما بستگی دارد. باید کالری کمتر و پروتئین بیشتر مصرف کنید. برای این منظور باید سبزیجات و حبوبات را جایگزین اسنک و غذاها ی چرب کنید. به طور مثال، اگر به مصرف شکر تمایل زیاد دارید باید سعی کنید تا شیرهای کم چرب را با جایگزین انواع پرچرب کنید که مملو از شکر هستند. ترفند جالب دیگر نیز اضافه کردن دارچین به چای یا قهوه صبحگاهی است.
این ادویه باعث کاهش قندخون می شود. دارچین همچنین باعث می شود تا برای مدت طولانی تری احساس سیری داشته باشید.

ویتامین C
هنگامی که تحت فشارهای عصبی زیادی قرار دارید، کورتیزول زیادی ترشح می کنید. ویتامین C باعث ایجاد تعادل در ترشح کورتیزول می شود. احتمالا شما نیز هنگام سرماخوردگی ویتامین سی مصرف می کنید. دلیل آن این است این ویتامین برای تولید کارنیتین لازم است. کارنیتین عنصری است که بدن با آن چربی ها را می سوزاند و انرژی تولید می کند. به این ترتیب، ویتامین سی باعث سوزاندن چربی های شکم می شود. 

اگر استرس کاری زیاد، عادت غذایی بد و ذهن مشوش و پریشان دارید زیاد ویتامین C مصرف کنید. این ویتامین با تاثیرات منفی استرس مقابله می کند. میوه هایی همچون کیوی، کلم و فلفل ویتامین سی دارند. پرتقال را هم همه می دانیم که سرشار از ویتامین C است. 

مصرف چربی
با چربی چگونه چربی های خود را بسوزانیم؟ همان طور که در بالا اشاره شد، این شکر است که موجب چاقی می شود نه چربی. چربی های مفیدی همچون امگا سه موجود در سالمون، آووکادو و آجیل بسیار هم برای بدن مفید هستند. این خوراکی های مملو از مواد غذایی مفید هستند که شما را سرحال نگه می دارند.

آرام نفس کشیدن
این ساده ترین کار است که می توانید هنگام انجام کارهای دیگر نیز آن را انجام دهید. هر زمان احساس عصبی بودن داشتید به تنفس خود توجه کنید. بیشتر مردم زیر فشارهای عصبی نفس های کوتاه یا کم عمق می شکند. هنگامی که روی نفس های خود تمرکز کردید، شکم خود را شل کنید و خیلی آرام و عمیق نفس بکشید. اگر بیشتر روی بازدم آرام تمرکز کنید بسیار بهتر از دم آرام است. در طول هر بازدم می توانید به خود بگویید «آرام باش». این کار بسیار ساده به نظر می رسد، اما موثر است.

در پژوهشي ديگر به نقل از « Prevention » به عواملی که در کاهش حجم چربی شکم تاثیر دارددر کاهش چربی دور شکم، تنها کالری نقش ایفا نمی کند:

نوع غذایی که مصرف می کنید روی سوخت و ساز یا ماندن چربی شکم تاثیر دارد. در یک مطالعه انجام شده در این زمینه، ۲ گروه از داوطلبان کالری مساوی مصرف کردند. گروه اول کربوهیدرات خود را از غلات تصفیه شده و گروه دوم از لوبیا و غلات سبوس دار تامین کردند. در گروه دوم چربی شکم بیشتری سوزانده شد. بنابراین کافی است ۲ وعده غذایی تشکیل شده از نان سفید، پاستای سفید و … را با عدس، نخود یا لوبیا جایگزین کنید.

ادویه نيز در سوزاندن چربی موثر است.

در یک مطالعه، یک گروه از داوطلبان که به چاقی مفرط مبتلا بودند روزی یک تا ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب و گروه دیگر دارونما مصرف کردند. در گروهی که سرکه سیب مصرف کردند چربی شکم بیشتری سوزانده شد. این درحالی بود که رژیم غذایی و میزان ورزش دو گروه کاملا مشابه بود. اگر قصد دارید از این روش برای سوزاندن چربی بدن استفاده کنید، قبل از مصرف حتما سرکه سیب را در آب حل کنید.

نشستن طولانی مدت باعث ایجاد چربی شکم می شود.

ورزش هایی مانند پیاده روی، دویدن ملایم، دوچرخه سواری هفته ای ۳ساعت برای سوزاندن چربی مفید است.

درازنشست  هيچ تأثيري در سوزاندن چربي دور شکم ندارد.

درازنشست، عضله ریز چربی را سفت می کند و قسمت اصلی بدن را محکم می کند که اهمیت دارد اما چربی شکم را آب نمی کند. برای سوزاندن چربی باید به ایروبیک، پیاده روی، دوی آهسته و … بپردازید.

چای سبز بر کاهش چربی شکم تاثیر می گذارد.

افرادی که ورزش می کنند و روزی ۷ فنجان چای سبز می نوشند، نسبت به دیگران چربی بیشتری می سوزانند، کانکینز موجود در چای سبز مکانیزم چربی سوزی بدن را فعال می کند.

تماشای کمتر تلویزیون.

افرادی که مدت زمان تماشای تلویزیون را کاهش می دهند، ۱۰۰ کالری کمتر مصرف می کنند.

استرس در افزایش چربی دور شکم نقش دارد.

هرچه استرس بیشتر باشد، دور شکم نیز بزرگ تر می شود. استرس باعث افزایش کورتیزول می شود. در پی این امر فرد به مصرف هله هوله ها که کالری بالا دارد، ترغیب می شود. سعی کنید یاد بگیرید با مشکلات کنار بیایید و نگذارید استرس به شما وارد شود.

دائماً سايز دور کمر را با متر اندازه بگیرید.

استفاده از متر بهترین راه برای اندازه گرفتن چربی دور شکم است.

با افزایش وعده های غذایی می توان شکم را آب کرد.

افرادی که روزی ۶ وعده غذای کوچک می خورند نسبت به دیگران کمر کوچک تری دارند. برای از بین بردن چربی دور شکم، شکر و چربی های اشباع شده را از برنامه غذایی تان حذف کنید و غلات سبوس دار، پروتئین های کم چرب و فیبر را جایگزین کنید و با انجام فعالیت های ورزشی، استرس خود را کاهش دهید.

 

درباره‌ی admin

حتما ببینید

Chiropractic

تخصص کايروپراکتيک چيست؟

بازدیدها: 133 تخصص کايروپراکتيک چيست؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *