خانه / داور و داوری / معرفی داوران / مصاحبه اختصاصي با حميدرضا (آرين) فرسيابي داور بين المللي و مربي درجه يک کشور

مصاحبه اختصاصي با حميدرضا (آرين) فرسيابي داور بين المللي و مربي درجه يک کشور

بازدیدها: 758

 مصاحبه اختصاصي با حميدرضا (آرين) فرسيابي داور بين المللي و مربي درجه يک کشور  

فرصتي دست داد تا پاي درد و دل يکي از زحمتکشان کشتي در حوزه واوري و مربي گري بنشينيم تا بتوانيم اين پيامها را به بدنه جامعه منعکس نمائيم.هر آنچه از ادب و فهميدگي اين زحمتکش کشتي بگوئيم حق مطلب ادا نشده است. اينجا گزيده اي از مصاحبه اختصاصي کهن بوم با ايشان به سمع و نظر رسانده مي شود.

۱- در ابتدا خودتان را معرفي نمائيد :

سال ۱۳۴۸ در لواسان از توابع تهران به دنیا آمده ام که زادگاه پدري ام مي باشد- در منطقه نجارکلا لواسان و در تهران، محله تهران نو فلکه آشتیانی(محدوده خيابان خاقانی) بزرگ شده ام. يک برادر و یک خواهر دارم که هردو تحصیلات عالي دارند، خواهرم شناگر و برادرم کشتی گیر بود. پدرم کارشناس ارشد مديريت بانکداري بود. پدر و مادرم هر دو به رحم خدا رفته اند.

خودم کارشناسي ارشد تربیت بدنی شاخه مدیریت ورزشي از دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز هستم. در حال حاضر يک شرکت ساختمانی داریم، پیش از اين هم دبیر کمیته مربیان فدراسیون خدمت آقای استاد شيرگير بودم.

۲- تا حدي درباره خصوصيات شخصي خود بگوئيد.؟

 از نظر روحي شاد و پر انرژي هستم، در انجام کار خير هر کاري از دستم برآيد برای همه انجام می دهم چون این شرایط را چشیده ام.

۳- در چه سالي کشتي را شروع کرديد، مربيان سازنده تان چه کسي بودند؟

از سال ۱۳۶۱ در تهران نو- ابتدا خدمت مربيان خوبي همچون مرحوم حاج عبدالحسین فیلی و ابوالفضل حسین پور در باشگاه ديهيم بودم و از ايشان مطالب بسياري فرا گرفتم در ادامه باشگاه ایران امروز واقع در میدان بهارستان نيز خدمت آقای علی کلبه خانی و عبداله ترابی بودم.
 

۴- در رشته کشتي چه جنبه جذابي ديديد که آنرا بعنوان رشته ورزشي  اصلي خود انتخاب کرديد؟ آيا اگر به ابتداي راه بازگرديد  باز هم رشته کشتي را انتخاب خواهيد کرد؟

اجرای فنون زیبا و به واقع مبحث پهلوانی و اخلاق آن. شايد بله، چون در اين رشته اعتماد به نفس- منش پهلواني- کسب تجربه از طعم شکست و پيروزي- احترام به بزرگتر و پيشکسوت- گذشت و فداکاري را از نزديک لمس کرده ام.
 

 5- آيا در رشته هاي ديگر ورزشي نيز تبحر داريد؟

به تيراندازي تیروکمان و شنا علاقه زیادی دارم ولی کل انرژی و زمانم را روی کشتی صرف کردم.
 

۶- در مورد بيوگرافي ورزشي خود توضيح دهيد؟ با ذکر سال و محل برگزاري نام ببريد؟

مربیگری را از مهرماه سال ۱۳۸۰ شروع کردم،

 مدرک درجه ۳: در شهرستان یزد و مدرس این دوره آقای ناصر نوربخش بودند.

درجه ۲ : در ایلام ۱۳۸۷ کسب کردم مدرس دوره آقای اسفندیار زرافشانی بودند.

درجه ۱ : کرج ۱۳۹۲ را کسب کردم مربی دوره آقای علیرضا حیدری بودند.

درجه مدرک تأیید شده بین المللی کلاس Solidarity را از طرف کمیته ملی المپیک دارم.

زمان مربی گری ام خیلی کوتاه بود و یک دوره کار ي ام را روی کشتی گیران رده سنی پایه در لواسان شروع کردم، ولی بعلت یک سری ناملایمات و با اينکه نتيجه خوبي با شاگردانم داشتيم وسطح فنی این کشتی گیران این بالا رفته بود کلاس را تعطیل کردند.

 

۷- رقباي مستقيم خود در مسابقات انتخابي منطقه،‌ شهر،‌استان،‌کشور و انتخابي تيم ملي را نام ببريد؟

با اغلب کشتي گيران مطرح اوزان ۶۲ و ۶۸ هاي تهران کشتي گرفته ام.

 

۸- يکي از تلخ ترين و شيرين ترين خاطرات خود در کشتي را تعريف کنيد؟

اولین بار که در رده آموزشگاه ها اول شدم خیلی خوشحال شدم و اينکه لطف خدا را هميشه شامل حالم شد. تلخ ترين خاطرات ورزشي ام زمانهايي بود که با کلي اميد و آمادگي مي ديدم برخي شاگردانم مسابقه را واگزار مي کردند.
 

۹- در کشتي چه ستاره يا افرادي را بعنوان الگوي اخلاقي خود انتخاب کرده ايد؟

در کشتي گيران داخلي در ایران به اکبر فلاح و در جهان ارسن فادزایف علاقه داشتم. از نظر الگوی ورزشی به مرحوم  جهان پهلوان تختی،  مرحوم حسين عرب و اکثر پیشکسوتان گذشته علاقه دارم.

۱۰- در بين کشتي گيران معروف با کداميک روابط دوستانه و نزديکتري داريد؟

آقايان بهروز حیدرزاده قهرمان فرنگی – بابک کریم زاده – مهدی و محمد شربیانی از قهرمانان اسبق تيم ملي کشتي فرنگي.
 

۱۱- داوري را از چه سالي به شروع کرديد و داراي چه درجه اي هستيد، آيا سابقه اجرايي نيز داشته ايد؟

درجه ۳ : سال ۱۳۷۹ استان قزوین آقای حجت الله گودرزی

درجه ۲ : سال ۱۳۸۰ قزوین آقای عزیز اطاعتی

درجه ۱ : سال ۱۳۸۱ سمنان آقای رهنما

ممتاز ملي: سال ۱۳۸۲ اصفهان آقای احمد حاج آقا پور

بين المللي: سال ۲۰۱۴ آذربايجان 


aryanfarsyabi2مسابقات جام جمهوريت حيدر علي اف (آذربايجان ۲۰۱۴) 

 

 12- از بين مربي گري، داوري و کشتي گرفتن کدام سخت تر است؟

داوری، چون باید قضاوت کنی و قضاوت سخت است و اگر اشتباه کرده باشی از نظر وجدانی هم تحت تاثیر قرار می گیری.  مربی گری هم سختي هاي خاص خود را دارد و مسئولیت زیادی در قبال شاگردان داري و بايد وقت زيادي صرف مطالعه و برنامه ريزي تمرين و … براي شاگرد داشته باشي، ولی کشتی گرفتن فقط به کشتي گير بستگي دارد و تصميم گيرنده خود شخص است و مسئوليت خودش را بر عهده دارد.

 13- در حال حاضر شرايط حمايت از مربيان، بخصوص مربيان سازنده را چگونه ارزيابي مي کنيد؟

به نظر اينجانب مربیان سازنده باید به اردوهای استانی و کشوری دعوت شوند و امتیازاتی که در اردوها نسبت به باشگاه ها وجود دارد را ببیند. براي ساختن هر کشتي گير مطرح (شهر، استان، کشور، جهاني) جايزه مشخصي دريافت کنند تا براي کساني که به اين حرفه علاقه دارند انگيزه ايجاد شود. موضوعات ذکر شده در حال انجام و پيگيري در توسط رياست فدراسيون وقت و کارگروه کميتي مربيان مي باشد.

۱۴- کادر فني فعلي تيمهاي ملي آزاد و فرنگي و همچنين فدراسيون را چگونه ارزيابي مي کنيد؟

در حال حاضر کادر فني تيم هاي ملي خوبند و برنامه های علمي و فني  برای پیش برد تیمهای ملی دارند و از همه مهمتر اینکه شورا و خرد جمعي در گزينشها و انتخابات نهادينه مي شود.

 

۱۵- عملکرد رسول خادم بعنوان مدير و سرمربي تيم ملي کشتي آزاد را چگونه ارزابي مي کنيد؟

ایشان در همه سطوح قهرمانی، مربي گري، مديريت ورزشي حضور پررنگ و مفيدي داشته اند و يکي از اسطوره هاي کشتي آزاد کشور، جهان و المپيک محسوب مي شوند. برآيند فعاليتهاي ايشان کاملاً رو به جلو و پوياست. برای ایشان و کلیه کادر فنی تيمهاي ملي کشتي آزاد آرزوی موفقیت می کنم.

 

۱۶- قوانين جديد کشتي به نفع کشتي ايران است يا نه؟ قدري توضيح دهيد؟

به نفع کشتی است و ديدارهاي کشتي جذابتر شده است، در هر کشتي مي بينيم فنون بیشتری رد و بدل می شود و خصوصاً کشتی فرنگی بسیار ديدني شده است. در خصوص قدرتی که به داوران داده شده است بايد بگويم، به دلیل اينکه مدیریت و برنامه ریزی و برگزاري مسابقه با داوران است بايد توان اجرايي نيز داشته باشند تا با بهره گيري از آن بتوانند يک دوره مسابقات را بخوبي اداره کنند.

 

۱۷- کلاً از چه خصوصيات اخلاقي خوشتان مي آيد و از چه چيز تنفر داريد؟

راستگویی، سعی کرده ام حتی اگر بر خلاف میلم بوده است ولی سعيم در زندگي اين بوده که راستگو باشم، پاکی و نجابت. از دروغ گویی و تزویر و چاپلوسي تنفر دارم.

 

۱۸- براي جذب جوانان و پشتوانه هاي چه پيشنهاداتي داريد؟

همين تهيه و نصب بنر در باشگاه و سطح شهر باعث ايجاد انگيزه در جوانان و نوجوانان مي شود. براي اجراي مسابقات تبليغات محيطي و الکترونيکي در سطح شهر وجود داشته باشد. اگر امکان داشته باشد از ورزشکاراني که بضاعت مالي ندارند حمايت شود، بعضاً بسياري از قهرمانان ملي از سطوح پائين جامعه بوده اند و اين درد مشترک را با تمام وجود درک و لمس مي کنند. هرچه براي ورزش هزينه شود کم است چون فرد ورزشکار هيچگاه به راه هاي نادرست کشيده نمي شود. انسان سالم نياز به زندانبان و نيروي انتظامي و قاضي و دادگاه ندارد. ورزش بنيانها و هنجارهاي جامعه را مستحکم مي کند. در گذشته مجلاتي همچون کيهان ورزشي و دنياي ورزشي بود که بشکل پررنگ به کشتي مي پرداختند و تصاوير قهرمانان در رده هاي مختلف در آنها به چاپ مي رسيد.

 

۱۹- کشتي در منطقه شما (لواسان) چه شرايطي دارد؟

در حال حاضر رئيس هيئت کشتي اين شهر آقاي خسرو بابايي هستند و چندين سال است که بطور انتصابي (چراغ خاموش) در اين سمت ابقاء مي شوند در حالي که افرادي با توانمندي بالاتر از ايشان در اين حوزه وجود دارند. اين مديريت باعث اين شده که در سالهاي اخير هيچ رشد و تکاملي در ورزش قهرماني و رده هاي سني مختلف در کشتي آزاد و فرنگي نداشته باشيم. بالاخره هستند دلسوزاني که هم از نظر علمي و هم از نظر فني در درجات بالايي هستند و به حاشيه رانده شده اند. خود اينجانب در کل منطقه شميرانات تنها داور بين المللي کشتي هستم و از نظر دانش آکادميک هم درجه کارشناسي ارشد مديريت ورزشي دارم و نيز خودم زماني کشتي گير بوده ام و هم در حال حاضر مربي درجه ۱ کشور هستم. جالب اينجاست که با کلي رايزني يک تايم رده سني پايه به من دادند و مدت کوتاهي مربي بودم. در همين زمان کم تعداد نوجوانان و نونهالان در اين سانس افزايش يافت و برنامه ريزي مدوني براي هر کدام تنظيم کردم. تا جايي که کشتي گيران مبتدي در ابتدا حتي زيريک خم ساده را هم با مشکل مي گرفتند در ميانه راه فنون پرتابي و ريسگ پذير را اجرا مي کردند. من داشتم کار خودم را انجام مي دادم و واقعاً پيشرفت خوبي داشتيم تا اينکه به گوش آقايان رسيد که فلاني نکند با اين محبوبيت که دارد کسب مي کند بخواهد جانشين شما شود‌ و خيلي زود عذر بنده را خواستند. من عشقم کشتي است و دوست دارم کشتي زادگاهم همانند ديگر توابع تهران(شهريار، اسلامشهر، شهرري و…) رشد کند و چند قهرمان از اين منطقه در مدارج بالاي کشور و جهان داشته باشيم. بنده استعدادهايي را در بين نونهالان و نوجوانان اين منطقه ديدم که هر کدام اگر درست حمايت شوند و آموزش درستي ببينند مي توانند خودشان را مطرح کرده و پيشرفت کنند. از جناب آقاي ابوالفضل عليپور رياست محترم تربيت بدني لواسان مي خواهم براي گزينش مربيان و رئيس هيئت کشتي با فرآيند انتخابات افراد را براي تصدي سمتها برگزينند. اگر اختلاف نظر مابين افراد وجود دارد با گفتمان و تبادل نظر درباره آن موضوع خاص مي بايست حل و فصل شود نه اينکه منطق سفيد يا سياه.

۲۰- در پايان هر چه مانده را خود توضيح دهيد؟

در پايان از تمامي دوستاني عزيزي که در زندگي ام مانند کوه به آنها تکيه کرده ام تشکر مي کنم و نيز جا دارد از عزيزان فدراسيون کشتي و هيئت کشتي استان تهران و شوراي داوري و کميته محترم داوران تشکر ويژه اي داشته باشم.

موسسه کهن بوم نيز براي شما زحمتکش کشتي کشور آرزوي توفيقات روز افزون را دارد. از اينکه وقتي را جهت اين گفتگوي در اختيار ما قرار داديد  کمال تشکر را داريم.

درباره‌ی admin

حتما ببینید

فریدون عابدین نژاد ریاست کمیته داوران استان البرز

بازدیدها: 262با شنیدن نام فریدون حافظه تاریخی ما ایرانیان به یاد بزرگ مردی می افتد …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *