خانه / اخبار کشتی ایران و جهان / اخبار داخلی / معرفي مدعيان هشت وزن کشتي آزاد در مسابقات جهاني ازبکستان

معرفي مدعيان هشت وزن کشتي آزاد در مسابقات جهاني ازبکستان

بازدیدها: 29

پیش در آمدی بر رقابت های کشتی آزاد قهرمانی جهان، لحظه شماری می کنیم برای تقابل اینهمه ستاره!

 تا چند روز دیگر رقابت های کشتی آزاد قهرمانی جهان به میزبانی شهر تاشکند برگزار خواهد شد و ازبک ها میزبان ستاره های شاخص دنیای کشتی خواهند بود.

در کارزار جهانی عده ای از مدعیان، از همین حالا و روی کاغذ شانس های اصلی کسب مدال بشمار می روند و بی شک خیلی از آنها همانطور که قابل پیش بینی است، رنگ موفقیت را به چشم خواهند دید؛ اما درصدی از این نفرات هم باید خود را آماده قبول شکست مقابل چهره هایی کنند که شاید روی کاغذ کسی شانسی برای آنها قائل نیست؛ اما روی تشک کشتی و در روز مسابقه، چشمان تیزبین عملکرد تحسین برانگیز آها را رصد خواهند کرد نامشان به نام تاریخ سازان مسابقات جهانی گره خواهد خورد.

در ذیل به معرفی مدعیان هشت وزن کشتی آزاد در پیکارهای جهانی ۲۰۱۴ تاشکند پرداخته ایم و اشاره چندانی به آزادکاران کشورمان نکرده ایم؛ چرا که در مطلبی جداگانه به تشریحی وضعیت هشت آزادکار اعزامی کشورمان پرداخته ایم:

۵۷ کیلوگرم؛
دو مدعی قدیمی به جمع سایر مدعیان اضافه شدند
یکی از اصلی ترین تفاوت های مسابقات امسال و سال گذشته در وزن اول، اضافه شدن دو مدعی قدیمی است که مدتی از رقابت های وزن ۵۵ کیلوگرم فاصله گرفته بودند و حالا در وزن ۵۷ کیلوگرم به دنبال تکرار موفقیت های قبلی خود هستند.
ولادیمیر خینچگاشویلی یکی از این دو مدعی سرشناس است که در بازگشت به وزن ۵۷ کیلوگرم توانست مدال های طلای قهرمانی اروپا و جام جایزه بزرگ باکو را از آن خود کند.
خینچگاشویلی ملقب به “لادو” بی تردید یکی از فنی ترین و باهوش ترین سبک وزن های حال حاضر دنیاست؛ اما سنگینی وزن و حضور بی رویه در مسابقات یک سال اخیر، شاید کیفیت عملکرد او را در تاشکند تقلیل داده و لادو را شکننده کند.
ویکتور لبدف هم دومین نفر از این جمع است که وجه اشتراک زیادی با خینچگاشویلی از جمله درخشش در سال های قبل، بازگشت به وزن اول و صد البته سنگینی وزن دارد و او هم شاید سر وزن قانونی با مشکلاتی مواجه شود.
در کنار این دو نام، آمیت کومار هندی می تواند یک مدعی قلدر بشمار رود؛ به شرطی که هندی ها او را در مسابقات جهانی بکار گیرند و تنها قصد میدان دادن به کومار در بازی های آسیایی را نداشته باشند.
در هر حال کومار کشتی گیری دفاعی، موذی، هوشیار و قلدر محسوب می شود و همچون سایر هندی ها برغم آشنا نبودن با برخی از گوشه های کشتی، زور و توانی به اندازه کشتی گیران یک وزن بالاتر دارد.
در این وزن کره شمالی از مدعیان همیشگی است که چند ماه پیش دو نماینده این وزن از جمله کانگ کیونگ ایل معروف و هاک جینگ جون (کشتی گیری بلند قامت که چند سال پیش در جام تختی کیش اسیر زیرهای حسن رحیمی شد) در جام تختی به میدان رفتند و بر خلاف پیش بینی ها این جینگ جون بود که از کیونگ ایل پیشی گرفت و قهرمان شد و شاید در مسابقات جهانی به میدان برود.
نومین بت بولد کشتی گیر خطرناک مغولی در کنار رسول کالیفِ تیز هوش از قزاقستان هم دیگر آسیایی هایی هستند که امیدهای خود را در تاشکند جستجو خواهند کرد.

۶۱ کیلوگرم؛
هیچیک از مدعیان، در گدشته قهرمان دنیا نشده اند

با نگاهی به نام مدعیان وزن ۶۱ کیلوگرم به این نتیجه می رسیم که هیچیک از انها در گذشته طعم کسب مدال طلای جهان را نچشیده اند؛ با این وجود تنی چند از آنها به کمتر از مدال طلای مسابقات تاشکند نمی اندیشند!
در کنار مسعود اسماعیل پور خودمان که چنین حسی دارد، الکساندر بوگوموئف نماینده وزن دوم تیم روسیه ثابت کرده اگر تنها یک کار را در دنیا به خوبی بلد باشد، آن کار، شکست دادن بخان گویگروئف است و حالا که بگوموئف توانسته دوبار گویگروئف را شکست دهد، لابد با خود می گوید:” وقتی بازنده ام قادر به کسب مدال طلای دنیاست، چرا من نباشم؟!”
بی شک چنین حسی را حاجی علی اف آذری هم خواهد داشت؛ چرا که در مسابقات قهرمانی اروپا و جام جایزه بزرگ باکو هر دو فینالیست مسابقات جهانی سال گذشته (گویگروئف و دوبوف) را به راحتی و جانانه شکست داد و ثابت کرد که دیگر نباید او را در دسته مدعیان درجه دو جای داد.
حاجی علی اف مترصد اولین فرصت است تا ثابت کند نماینده ای شایسته برای طغرل عسگرف و سلیم خان حسین اف بشمار می رود.
خود ولادیمیر دوبوف بلغار هم که سال قبل با فینالیست شدن در مسابقات جهانی همه را شگفت زده کرد، گرچه شخصیت قهرمان شدن ندارد؛ اما در تاشکند به دنبال کسب دومین مدال است.
فرانکلین گومز که چند سالی است به عنوان یک پورتوریکویی از اعتبار زیادی در وزن دوم دنیای کشتی آزاد برخوردار بوده، امسال می توانست شانس خود را برای کسب مدال طلای این وزن بیازماید؛ که البته شنیده ایم این کشتی گیر تغییر وزن داده و در مسابقات وزن ۶۵ کیلوگرم به میدان خواهد رفت.
در میان آسیایی ها دولت نیاز بیکوف کشتی گیر جنگنده قزاقستان از دیگر مدعیان است و باجرانگ باجرانگ می تواند نماینده هندی ها باشد و احتمالا یوکشوار دات که در مسابقات کشورهای مشترک المنافع حضور یافته بود، شاید در بازی های آسیایی و در وزنی بالاتر به میدان رود.

۶۵ کیلوگرم؛
چه کسی حاکم “وزن بی حاکم” خواهد شد؟!
در مسابقات وزن ۶۵ کیلوگرم ستاره خاصی در دنیای کشتی به چشم نمی خورد و کم نیست تعداد کسانیکه مایل به تاسیس حکومت نوپا در این وزن هستند.
از آنجا که فینال سال گذشته مسابقات جهانی میان دیوید صفریان ارمنی و لیوان لوپز پر حرف و حدیث بود و حالا صفریان بعد از عمل جراحی زانوی خود و لوپز با حضور در مسابقات وزنی بالاتر، حضورشان در مسابقات وزن ۶۵ کیلوگرم رقابت های تاشکند در هاله ای از ابهام قرار دارد، تنها باید یادآور شویم که هر کدام از این دو کشتی گیر در صورت حضور و قرار داشتن در فرم ایده آل خود از مدعیان حتمی مسابفات جهانی امسال خواهند بود.
اما در غیاب آنها هم نفرات تازه نفس در سر سودای قهرمانی می پرورانند؛ که یکی از این نفرات سوسلان رامانوف روس است.
رامانوف که در گذشته سابقه شکست دادن ماگومد قربانعلی اف کشتی بلد را داشته، این بار هم از سد حریف همیشگی اش گذشت تا شانس خود را برای مدالی شاید خوشرنگ تر از مدال سال گذشته او بیازماید.
برنت مت کالف از دیگر مدعیان است که با قبول شکست در مسابقات سال های قبل، انگیزه خود را از دست نداده و بعد از شکست دادن قربانعلی اف در مسابقات دوستانه امریکا، با کسب مدال طلای جام جام جایزه بزرگ باکو برای رقبای جهانی اش خط و نشان کشید. مت کالف به لحاظ روحی به این خودباوری رسیده که زمان، زمانِ مدال آوری اوست.
چامیزو مارکز ملی پوش سابق کوبایی ها که امسال با دوبنده ایتالیا در مسابقات جهانی حضور خواهد داشت، باید این بار شانس خود را در مقابل رقبای دو وزن بالاتر بیازماید تا با چشم خود ببینیم که آیا قدرت او در وزن جدید هم تحسین برانگیز است یا فعلا زورش به ۶۵ کیلویی ها نمی رسد؟
در کنار مارکز، فرانکلین گومز از پورتریکو، هایسلان گارسیای کانادایی که گهگاه تا لب مرز مدال آوری پیش رفته و … برای خود شانس کسب مدال را قائل هستند.

۷۰ کیلوگرم؛
این وزن تازه بعد از کارزار جهانی هویت پیدا می کند
در رقابت های اخیر وزن ۷۰ کیلوگرم هنوز شاهد مبارزات رو در روی مدعیان شاخص نبوده ایم.
مصطفی حسین خانی از ایران، علی شابانف از بلاروس و اسرائیل کازیموف روس، اگر لیوان لوپز را هم کنار خود ببینند، قطعا باید شاهد مبارزاتی حساس و مهیج در پیکارهای جهانی باشیم؛ چرا که هیچیک از نفرات یاد شده به کمتر از کسب مدالی خوشرنگ نمی اندیشند و مبارزات رو در روی آنها می تواند هر کشتی دوستی را کیفور کند. 
کازیموف روس گرچه در مسابقات قهرمانی اروپا شکست خورد، اما در مسابقات داخلی روسیه و جام جایزه بزرگ باکو پر صلابت ظاهر شد و شابانف هم که حتی در وزن ۷۴ کیلوگرم یک مدعی جهانی بشمار می رفت، حالا می تواند در وزنی پایین تر قدرت خود را بیش از پیش به رخ رقبا بکشد؛ به شرطی که کاهش وزن بلای جانش نشود.
در این میان اگر لوپز کوبایی بابت قبول شکستی تحقیر آمیز مقابل جردن باروز، به این نتیجه رسیده باشد که حضور در وزن ۷۰ کیلوگرم بهتر از قبول شکست های حتمی در ۷۴ کیلوگرم است، یکی از مدعیان وزن ۷۰ کیلوگرم رقابت های جهانی محسوب خواهد شد.
در پایان اما کلیت وزن ۷۰ کیلوگرم تازه بعد از پایان مسابقات جهانی ۲۰۱۴ و شناسایی مدال آوران، هویت یافته و شناسنامه دار خواهد شد.

۷۴ کیلوگرم؛
سارگوش در اندیشه شکست طلسم، باروز در صدد رسیدن به اسمیت!
چند سالی است که در صدر قرار دادن نام جردن بارزو امریکایی، یکی از اصول لازم الاجرای تحلیل مدعیان جهانی وزن ۷۴ کیلوگرم است!
این کشتی گیر سیه چرده و عنواندار گرچه به لحاظ تاکتیکی ظاهرا دستش برای رقبا رو شده، اما هنوز آنقدر تواناست که طی چند سال گذشته تنها یک هموطن توانسته در مسابقه ای نه چندان مهم طعم کسب پیروزی مقابل او را بچشد.
در میان خارجی ها شاید دنیس سارگوش روس بیش از همه امید به شکستن طلسم شکست ناپذیری جردن داشته باشد؛ که اگر این اتفاق به وقوع نپیوندد و نمایندگان روسیه، ایران، بلاروس و … نتوانند موتور پنج هزار اسب بخاری او را متوقف کنند، باروز یک قدم به رکورد ۶ مدال طلای جان اسمیت افسانه ای نزدیک و نزدیک تر خواهد شد.
سارگوش که سال گذشته در ترکیب تیمش جایی نداشته، به عنوان کشتی بلدترین وزن پنجمی دنیای کشتی آزاد کار بسیار دشواری مقابل نماینده امریکا خواهد داشت.
جبرئیل حسن اف که در مسابقات اخیر خوش درخشیده تا در وزن جدید هم مدعی شود، مراد گایدارف کشتی بلد اما پا به سن گذاشته و …در تعقیب بارزو و سارگوش خواهند بود و اگر مصدومیت شدید رشید قربان اف ازبک بهبود یافته و به او اجازه حضور دهد، این کشتی گیر می تواند از شرایط میزبانی نهایت بهره را برده و گریبان خیلی ها را بگیرد.

۸۶ کیلوگرم؛
همه جا سخن از سعدولائف است
بدون مقدمه چینی باید یادآور می شویم که عبدالرشید سعدالله اف جوان اول این روزهای کشتی آزاد روسیه و مدعی شماره یک قهرمانی در ازبکستان، به هیچ عنوان کشتی گیر شکست ناپذیری نیست و شیوه های مبارزاتی اش آنقدر پیچیدگی ندارد که شکست خوردنش در سال های آتی را غیر قابل تصور جلوه دهیم.
فعلا اما این جوان قلدر و خوش اشتها که در سن و سال کم گریبان بزرگان وزن خود را گرفته، در ازبکستان به کمتر از مدال طلا حتی فکر هم نخواهد کرد و شواهد حاکی از آن است که او مدعی اصلی وزنی بشمار می رود که جز یکی دو نفر، مدعی قاطع و قلدری ندارد و در جمعی که خبری از امثال شریف اف آذری و لشگری و …نیست، تصور شکست خوردن سعدولایف کمی دشوار به نظر می آید.
با این وجود باید دید سالا پرز کوبایی در تاشکند تا چه حد مایل (!) به بروز توانایی های خود است. این کوبایی در حالت عادی یکی از مدعیان اصلی و حتمی کسب مدال خواهد بود و افت بدنی مدعیان وزن پنجم و پا به سن گذاشتن آنها بهترین فرصت برای جانشین خلف خوئل رومرو است تا بر تعداد مدال های خود بیازماید و اگر صلاح دانست(!) موی دماغ سعدولایف شود.
در میان سایر مدعیان، برخی خوش نام و نشان هستند و عنواندار؛ اما شکی نیست که بُرّایی سال های قبل خود را ندارند.
ابراگیم آلداتوف قهرمان سال گذشته جهان یکی از این نفرات است که حتی با وجود طلای مسابقات بوداپست نمی توانیم او را شانس حتمی و اصلی قهرمانی در تاشکند بشمار آوریم.
زائور بک سوخیف کشتی بلد هم دقیقا وضعیتی مشابه با آلداتوف دارد و شاید میزبانی کشورش شرایط را برای درخشش او فراهم کند؛ گرچه طی یکی دو سال گذشته شکست های سنگینی را مقابل رقبا تجربه کرده است.
استوان ورب مجار که چندان توانمند و تیغدار نیست و البته مدال جهانی دارد،تیموراز فریف کشتی بلد و قلدر که روسی الاصل است و برای اسپانیا کشتی می گیرد، الکاسندر گوستیف آذری و …دیگر مدعیان این وزن بشمار می روند و در تیم امریکا اد روث سیه چرده که در دانشگاه پِن شاگرد کائل ساندرسون است، با وجود ضعف های فراوان، لا اقل انگیزه های زیادی دارد و در عوض، یک کشتی بلد تمام عیار همچون مارساگشویلی از گرجستان که به علت سر به هوا بودن و رنج بردن از سیستم تنفسی مشکل دار، در کنار شکست های خارجی، حالا مفتخر به قبول شکست های داخلی هم شده و در صورت از دست دادن مسابقات جهانی نباید خود را ببخشد.

۹۷ کیلوگرم؛
تقابل “حقیقت” با “واقعیت”
در مسابقات وزن ۹۶ کیلوگرم بازی های المپیک لندن، “حقیقت” حکایت از برتری رضا یزدانی و عبدالسلام گادیسوف نسبت به سایرین داشت؛ اما ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به دست هم دادند تا در نهایت حضور دور از انتظار جیک وارنر امریکایی و والری آندراتسیف در فینال رنگ “واقعیت” بخود بگیرد.
حالا اما در مسابقات جهانی باید شاهد تقابل حقیقت با واقعیت باشیم. یزدانی که پیش از المپیک وارنر را به سان نوشیدن جرعه آب شکست داده بود و سال بعد از المپیک هم در بوداپست جانشین آندراتسیف را تحقیر کرد، حالا آماده است تا هر دو کار را یکجا در تاشکند به سر انجام برساند و گادیسوف هم برای اینکه از فهرست کشتی گیران بی مدال مسابقات جهانی خط بخورد، لحظه شماری می کند و دل توی دلش نیست تا طلسم شکست های جهانی و المپیکی خود را بشکند و نفسی به آسودگی بکشد.
در کنار یزدانی و گادیسوف که همه چشم ها متوجه آنهاست، ختاگ گازیموف هم یک قدرت غیر قابل انکار بشمار می رود و گرچه در مسابقات جهانی بوداپست و اروپایی وانتا مغلوب این دو حریف شد، اما قطعا توانایی آن را دارد که موی دماغ آنها شود.
در این وزن مریبان تیم گرجستان امیدهای زیادی به الیزبار اودیکادزه دارند و او که در کارنامه خود کسب پیروزی مقابل یزدانی را ثبت کرده، کم کم باید مهیای حضور در جمع مدعیان جهانی شود.
در تیم اوکراین احتمالا اولینیک به آندراتسیف ترجیح داده خواهد شد و اگر چهره ای غیر از نفرات یاد شده روی سکوهای جهانی جا خوش کند، قطعا باید او را یکی از پدیده های وزن هفتم بشمار آورد.

۱۲۵ کیلوگرم؛
مدعیان، حاجی مراد را محاصره کرده اند
گرچه سال گذشته حاجی مراد گاتسالوف مدعی اصلی قهرمانی در سنگین وزن محسوب نمی شد؛ اما امسال باید از او به عنوان آخرین قهرمان وزن آخر کشتی آزاد در مسابقات جهانی یاد کنیم و این مرد دوست داشتنی را در محاصره رقبای بین المللی اش ببینیم.
حاجی مراد که در کشتی بلد بودن و نبوغش کسی تردیدی ندارد، بعد از نمایش فوق العاده اش در فینال لیگ ایران قید حضور در مسابقات جام یارگین و قهرمانی اروپا را زد و بخاطر مصدومیت مسابقات انتخابی جهانی را هم از دست؛ ولی در جام زیلکوفسکی لهستان از مرادین خوشکوف پیشی گرفت و بدونده تیم ملی را از آن خود کرد.
گاتسالوف در مسابقات تاشکند رقبای سرشناسی را پیش رو دارد که یکی از آنها طاها آکگول کشتی گیر باهوش و قلدر ترک هاست. آمگول که هنوز طعم حضور در فینال مسابقات جهانی را نچشیده، انگیزه های زیادی برای کسب این موفقیت دارد و هنوز پنجه در پنجه گاتسالوف نینداخته تا کشتی دوستان بابت تماشای این دوئل سراسر هیجان، کامروا شوند.
الکساندر خوتسیانوسکی که به نظر می رسد با عملکرد موفقیت آمیز خود جانشین جانشین آلن زاسیف در تیم اوکراین شده، الکسی شمارف از بلاروس که سعی دارد دوباره در جمع مدعیان ظاهر شود، ترول دلاگنف از معدود امریکایی های کشتی بلد و برنامه دار، قربان قربان اف که احتمالا در کشور خود به میدان خواهد رفت، دولت شابانبای و … دیگر مدعیان این وزن هستند و اگر ما در کشتی گرجستان تصمیم گیرنده بودیم، گنو پتریاشویلی جوان و تیغدار را به ساکاندلیدزه ترجیح می دادیم.
ضمنا لازم به یادآوری است که مسابقات وزن ۱۲۵ کیلوگرم رقابت های جهانی ۲۰۱۴ تاشکند مهمانی ویژه خواهد داشت و او کسی نیست جز آرتور تایمازوف یکی از مفاخر تاریخ کشتی که با وجود اوستیایی بودن، مدال های ارزشمندی را پیشکش ازبک ها کرد.

حسين زارعي- کارشناس کشتي

درباره‌ی admin

حتما ببینید

طلایه دار ادبیات نوظهور کشتی

بازدیدها: 1567 متاسفانه و شوربختانه، انتخابات فدراسیون کشتی آنطور که به صلاح کشتی بود رقم …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *