نبي سروري

بازدیدها: 128

مرد طلايي ايران و ستاره مسابقات كشتي جهاني سال ۱۹۵۷ استانبول (تركيه) كشتي آزاد

تولد ۱۳۱۲ در باكو. در سن ۶ يا ۷ سالگي همراه با خانواده اش به تهران آمد. اولين باشگاه براي تمرينات وي (نيرو و جوان) بود. در ۱۴سالگي به باشگاه پولاد متعلق به حسين رضي زاده رفت و زير نظر مرحوم حاج عبدالحسين فعلي به تمرين كشتي پرداخت. در ۲۰ سالگي به جمع ملي پوشان دعوت شد و در سال ۱۳۳۲ در مسابقات رسمي تيم ملي بر محمد علي فردين غلبه كرد.
بعد از درخشش تحسين برانگيز كشتي گيران ايراني در صحنه بازيهاي المپيك ملبورن، همه نگاه ها به مسابقات جهاني استانبول دوخته شده بود تا تلألو بيشتر قهرمانان ايراني را شهادت دهند. نبي سروري كه در بازيهاي المپيك ۱۹۵۶ ملبورن با بد اقبالي مواجه شد و علي رغم شايستگي براي دريافت مدال، در نهايت عنوان چهارم مشترك با (پربولين) از سوئد و(كنراد ويلرز) از آفريقاي جنوبي را در وزن ۷۳ كيلوگرم صاحب شد. ولي زمانيكه بزرگان كشتي ايران در استاديوم (مدحت پاشاي) استانبول در كنار ديگر تيمها رژه روز افتتاح را آغاز كردند، غيبت ۵ چهره شاخص تيم ملي بخصوص غيبت امامعلي حبيبي قهرامان المپيك ، مهدي يعقوبي و محمد علي خجسته پور نايب قهرمان المپيك بهت آور وحيرت انگيز بود. در چنين شرايطي كه يكبار تيم كشتي ايران از اين رو به آن رو شده بود نگاهها به مردان سنگين وزن، جائيكه تختي، حسين نوري، نبي سروري و محمد علي فردين بودند.
ولي آنكه شايستگي خود را در شب پايان مسابقات و در فينال به رخ همگان كشيد، نبي سروري كشتي گير قدرتمند و بزرگ كشتي ايران بود كه در المپيك ملبورن در وزن ۷۳ كيلوگرم دستش از رسيدن به مدال و كسب افتخار كوتاه ماند،‌ ولي همين چهره ناكام يكباره خود را از وزن سابق خود جدا كرده و به جرگه ۷۹ كيلوئي ها(وزن ششم) پيوست و در اولين سال شركت در وزن ششم ارزشهاي خود را به مضنه ظهور رساند.
درميداني كه (حسن كنكور) از تركيه و (گئورگي استيخرت لادزه) چهره صاحب نام روسي قرار داشتند كمتر كسي پيروزي و مدال طلا را زيب گردن و سينه هاي افراشته ايراني مي ديد، ولي نبي سروري در پيش چشم تماشاگران متعصب ترك چنان كرد كه سالها آوازه قدرت نمائي او نقل قول مجالس و محافل كشتي بود و پس از عبور از كمند رقبا در دوره پاياني به مصاف حريف روسي رسيد و زمانيكه داور سوت آغاز مسابقه را به صدا درآورد، در كمال حيرت همگان سروري با فن دست در مخالف كه يك فن اصيل و بكر ايراني و شاهكار فنون غلامرضا تختي مي باشد قهرمان روسي را سرچنگ به زمين كوبيد و چنان نمايشي از قدرت و دلاوري داد كه نظير آن كنتر ديده شده بود.
سروري در مسابقات جهاني استانبول تنها برنده مدال طلا براي ايران در اين دوره از مسابقات جهاني بود.
برنده مسابقات آسيايي در وزن ۷۹ كيلوگرم سال ۱۹۵۸، توكيو ژاپن. سروري در ديدار نهايي با (ناگائي تاكاشي) از ژاپن مساوي كرد، اما طبق مقررات آن زمان، به دليل اينكه اندكي سنگين تر از حريف بود، دوم شد!
برنده مدال نقره در فستيوال جهاني ورشو لهستان ۱۹۵۵٫ اگر سروري در استانبول به حق خود رسيد، براستي دو مدال طلا در سالهاي ۱۹۵۸ صوفيه بلغارستان و ۱۹۵۹ جهاني تهران بناحق از چنگش گريخت.
سروري در صوفيه پس از دو پيروزي مقابل يك نوخاسته آلماني بنام (ليپالوتا) در حاليكه ميرفت با فن كنده يك چاك حريف را بخطر نزديك كند با عكس العمل حريف آلماني به پي رفت و داور به فوريت در سوت خود دميد و او را از پيشروي بازداشت در صوفيه سروري پنجم جهان شد.
نبي سروري در مسابقات جهاني تهران سال ۱۹۵۹ با وجود پيروزي مقابل (استيخرت لادزه)  از شوروي و (پران گارجيف) از بلغارستان، از مدال دور ماند و حريف روسي مدال طلا گرفت، زيرا طبق مقررات آن زمان، سروري با ۶ پوئن منفي ازجدول بيرون رفت.
در مسابقات جهاني تهران مشكل سروري اين بود كه علي رغم پيروزي بر قهرمان مشهور جهان (با امتياز) دو تساوي مقابل (گزاهولسي) از مجارستان و (مصطفي كورت) از تركيه بدست آورد كه حاصل آن با توجه به پيروزي امتيازي ۶ نمره منفي براي وي بود كه منجر به حذف شدن و سقوط وي تا مكان پنجم وزن ۷۹ كيلوگرم شد.
سروري بعلت فني بودن و قدرت استثنائي كه داشت يكي از مدعيان كشتي هاي پهلواني از سالهاي ۱۳۳۳ تا ۱۳۳۷ در دوران پهلواني عباس زندي و تختي بود. سروري چند بار مربي تيم ملي بود. از جمله در سال ۱۹۶۵ كه تيم ملي كشتي آزاد ايران در منچستر، براي دومين بار قهرمان جهان شد، وي مربي تيم ملي بود.
به گفته نگارنده نبي سروري و محمد عرب (عضو اسبق تيم كشتي فرنگي) جسد مرحوم تختي را در غسالخانه ابن بابويه شست و شو دادند و به خاك سپردند.
يادمان هاي تصويري از اين دلاور و پهلوان ايراني

 نبي سروري عضو تيم ملي كشتي ايران در وزنهاي پنجم و ششم.

شانزدهمين دوره مسابقات كشتي آزاد قهرماني كشور (قزوين) خرداد و تير ۱۳۳۴ (رديف بالا از راست: حسين نوري – غلامرضا تختي – حاج عبدالحسين فعلي (مربي) – حسين عرب و نبي سروري رديف پائين از راست سيد تقي اشراق – مصطفي تاجيك – حسين بدر و محمد خجسته پور)

المپيك ۱۹۵۶ ملبورن (استراليا) ايستاده از راست محمد مهدي يعقوبي – شعاع معتمدي – غلامرضا تختي – خجسته پور و نبي سروري، نشسته حبيب الله بلور (مربي) – حسين نوري

المپيك ۱۹۵۶ ملبورن نبي سروري در وزن پنجم با رشادت و دلاوري فيشر حريف آمريكائي خود را اينچنين پا در هوا نموده است.

 

 مسابقات جهاني سال ۱۹۵۷ استانبول (تركيه): داور ترك پيروزي نبي سروري را بر گئورگي استيخرت لادزه قهرمان جهان و المپيك اعلام مي نمايد.

سكوي وزن ششم مسابقات جهاني سال ۱۹۵۷ استانبول (تركيه) : نفر اول ( نبي سروري از ايران مدال طلا)،‌ نفر دوم (گئورگي استيخرت لادزه از شوروي مدال نقره)، نفر سوم (حسن گنكور از تركيه مدال برنز)

روحش شاد و يادش گرامي باد.

درباره‌ی admin

حتما ببینید

آقا تختی خریدنی نبود…

بازدیدها: 5476  در چهل و سومین سالگرد جهان پهلوان تختی ، مطلبی به قلم مرحوم پهلوان …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *