خانه / بزرگان کشتی / بزرگان و پیشکسوتان داخلی / مهدیزاده مردی از جنس ادب و تواضع ۱

مهدیزاده مردی از جنس ادب و تواضع ۱

بازدیدها: 93

منصور مهدیزاده

دارنده ۳ مدال طلاي جهان و يك برنز جهان و يك طلاي بازيهاي آسيائي در كشتي آزاد.

 تولد ۱۳۱۷ تهران بخش ۴ بزرگ شده خيابان اميريه قلعه وزير.
 تحصيلات خود را در رشته رياضي در دبيرستان حكيم نظامي به پايان رسانيد و سپس وارد دانشگاه پليس شد و با درجه سرهنگي شهرباني به افتخار بازنشستگي نايل شد.
 داراي ليسانس حقوق، متاهل، صاحب ۲ فرزند: دختر فوق ليسانس آزمايشگاهي ، پسر به نام رضا دكتراي حقوق سياسي.
مدت ۱۲ سال عضويت تيم ملي كشتي آزاد ايران و (كاپيتان تيم ملي بعد از جهان پهلوان تختي ) . شركت در سه دوره بازيهاي المپيك ۱۹۶۰ رم ، ۱۹۶۴ توكيو ، ۱۹۶۸ مكزيكوسيتي.
 به اعتقاد مفسرين ورزشي ايران و جهان او بدشانس ترين قهرمان المپيك لقب گرفته، در بازيهاي المپيك ۱۹۶۴ توكيو دارندگان مدالهاي طلا و نقره المپيك را شكست داد و با نفر سوم مساوي شد و خود به مقام چهارم المپيك رسيد.
قوي ترين كشتي گير جهان لقب گرفته.
شركت در ۴ دوره مسابقات جهاني ۱۹۶۱ يوكوهاما(ژاپن )، ۱۹۶۲توليدو( امريكا)، ۱۹۶۵منچستر(انگلستان) بدريافت ۳ مدال طلاي جهان و سال  1963 صوفيه ( بلغارستان ) بدون باخت مدال برنز گرفت. مهدي زاده مدال طلاي المپيك آسيايي سال ۱۹۶۶ با نكوك تايلند را در وزن هفتم دارا مي باشد.
ضمناً مهدي زاده صاحب چندين مدال طلاي ارتشهاي جهان و كاپ معتبري بين المللي ميباشد، او در سالهاي ۱۳۴۲ الي ۱۳۴۵ پهلوان كشور بوده و صاحب بازوبند پهلواني كشور مي باشد.
نام منصور مهدي زاده در كشتي ايران به دلايل فراوان فراموش نشدني است.در بازيهاي المپيك ۱۹۶۰ رم، اولين حضور مهم او در تيم ملي كشتي ايران در وزن ششم بود او در دور نخست رو در روي رقيبي  از كشور نيوزيلند با نام ( توماس ) قرار گرفت همه قهرمانان تيم ملي و سرپرستان از خوش اقبالي مهدي زاده به وجد آمده بودند .
كشتي گیر نیوزيلندي با آنكه پر قدرت نشان مي داد ولي مهارتش در حدي نبود كه بتواند در برابر قهرمان و پهلوان زبده اي همچون مهدي زاده مقاومت كند.
مهدي زاده هر بار از توماس زير يك خم مي گرفت در وسط تشك ضمن خاك كردن حريف چندين پوئن هم از او مي گرفت ولي حريف نيوزيلندي  تنها بدل كارخوبي بود و در شش دقيقه نخست كشتي نزديك  بود مهدي زاده را بخطر اندازد . مهدي زاده در شش دقيقه دوم كشتي صاحب هفت هشت امتياز برتري نسبت به توماس بود كه يكبار ديگر توماس توسط مهدي زاده خاك شد در وسط تشك مهدي زاده پايش را در سگك حريف فرو برد فشار بقدري زياد بود كه كشتي گير نيوز يلندي از ترس ضربه فني شدن ناگهان غلتيد و با همين حركت مهدي زاده بدون آنكه قادر باشد مقاومت كند ضربه فني شد، آه  از  نهاد خود او و ساير قهرمانان و استاد بلور بر آمد مهدي زاده در دور دوم به تلافي اين شكست نا باورانه ( هانس آنتونسون ) سوئدي را با امتياز شكست داد و در دور سوم در يك كشتي بسيار عالي و حساب شده با (حسن كنگور ) قهرمان المپيك و معروف تركيه كه حريف با تجربه اي بود و يكي از اميد هاي اصلي تيم تركيه به شمار مي رفت كشتي را مساوي نمود، در واقع مهدي زاده تازه كار، قهرمان المپيك را با اين مساوي متوقف كرد. در كشتي هاي بعد كنكور با غلبه بر حريفاني همچون ( پروادن گار جيف ) از بلغارستان و ( ادوارد ديويت ) از امريكا و حريفان ديگر برنده مدال طلاي المپيك در وزن ششم شد.
شايد جالب توجه باشد كه بگوييم ( آنتونسون ) سوئدي كه در دور دوم مغلوب مهدي زاده شده بود مدال برنز المپيك را برد ، اما مهدي زاده بعد از مساوي با كنكور با هفت نمره منفي از جدول        مسابقات خارج    شد.
همه مي دانند كه منصور مهدي زاده با تمرين هاي سخت و مداوم و با سخت كوشي بسيار توانست به اوج افتخار برسد،‌قدرت عجيب ولايزال او ، با تجربياتي كه روز به روز وسيع ترمي شد به وي اين امكان را مي داد كه بتواند كشتي گير با ارزش و حساب شده اي باشد.
او علاوه بر نيرو و قدرتي كه در عضلات گره خورده خويش دارد، بسيار مودب و مهربان است. روحيه عالي دارد . كمتر عصباني مي شود و هميشه سعي دارد كه كسي از او نرنجد، بسيار متواضع و فروتن است. از موفقيت هايي كه به دست آورده و باعث سرشناسي و محبوبيت او شده است سوء استفاده نمي كند و هيچگاه آنها را به رخ ديگران نمي كشد. همه اينها نشان آن است كه او قدرت و تسلط روحي بزرگي دارد.
او اگر در المپيك رم با بدشانسي مواجه نمي شد يكي از اميد هاي مسلم المپيك براي دريافت مدال بود.
قلب رئوف و احساسات بي رياي منصور مهدي زاده دوستان بسياري را در اطراف او جمع كرده است .
بعد از المپيك رم ديري نپاييد كه او توانست با همت وسعي و كوشش بسيار در مسابقات جهاني ۱۹۶۱ يوكوهاماي (ژاپن ) مدال طلاي وزن ششم را بدست بياورد و بركرسي افتخار قرارگيرد. اين آرزويي بود كه سالها دردل او وجود داشت و بالاخره توانست با تلاش فراوان به هدفش برسد.
در يوكوهاما حسن كنگور به وزن هفتم رفت و باغلامرضا تختي كشتي را مساوي كرد. در عوض اسماعيل اوغان كشتي گير سرشناس وقهرمان جهان از وزن پنجم به وزن ششم صعود كرد وموي دماغ مهدي زاده در فينال شد ولي مهدي زاده با درايت و كمك استاد بلور در ثانيه هاي آخر كشتي اوغان را خاك كرد و توانست او را شكست دهد و به مدال طلا برسد.
مهدي زاده درمورد استاد بلور مربي فهيم تيم ملي مي گويد: متشكرم استاد بلور، توتاج طلا بر سر من گذاشتي. مهدي زاده نسبت به استاد بلور قلبا و صميمانه عشق مي ورزيد و معتقد بود كه بلور ازهمه چيز اطلاع دارد، فوت و فن كار را خوب مي‌داند، با كشتي گيران چنان رفتاري كرده است كه همه او را مي پرستند و استاديش را نه تنها مسلم مي‌دانند بلكه به او ايمان دارند.   
بعد از آنكه تيم كشتي ايران در مسابقات جهاني ۱۹۶۱ به مقام اول نائل آمد و تيم كشتي ايران با بدست آوردن ۵ مدال طلا يك مدال نقره و يك مدال برنز و يك مقام پنجم در وزن هشتم، درمورد استاد بلور گفت: نه من و نه بقيه قهرمانان هيچ كدام بدون استاد بلور هيچ نمي شديم . افتخارات ما، مدالها ونشانها و كاپ ها و خلاصه هر چه داريم از استاد بلور است.
بلور بود كه شب و روز زحمت كشيد، يك عمر جديت به خرج داد، با ناملايمات دست و پنجه نرم كرد تا بالاخره توانست تيم كشتي ايران را به مقامي كه واقعا استحقاقش بود برساند، من هرگز زحمات پر قيمت و ارجمند استاد بلور را فراموش نمي كنم و هميشه نام او را با عزت و افتخار بر زبان مي آورم.

منصور مهدي زاده در  دوران تحصيل در دبيرستان حكيم نظامي تهران به تمرين كشتي پرداخت ودرسال۱۳۳۴ قهرمان آموزشگاههاي ايران شد، آنگاه در مسابقات باشگاههاي تهران اول شد در طي سالهاي ۱۳۳۷، ۳۸، ۳۹ ، در وزن ششم ( ۷۹ كيلوگرم ) به مقام قهرماني ايران رسيد.

مهدي زاده  از سال ۱۳۳۹ به عضويت تيم ملي در آمد و براي انجام چند مسابقه به تركيه و بلغارستان اعزام شد كه نتايج خوبي گرفت. پس از كناره گيري نبي سروري ، مهدي زاده در سال ۱۹۶۰ بعنوان فرد منتخب تيم ملي در وزن ۷۹ كيلوگرم (ششم) براي اولين بار در بازيهاي المپيك ۱۹۶۰ شركت كرد و در عين شايستگي بي مدال ماند.

تيم كشتي ايران جهت عزيمت به المپيك ۱۹۶۰ رم ايستاده از راست بچپ يعقوبعلي شوروزي، غلامرضا تختي، منصور مهديزاده، امامعلي حبيبي و امير حميدي ( داوربين المللي ) .
نشسته از راست : مصطفي تاجيك، محمد خادم ازغدي، مهدي يعقوبي و محمد ابراهيم سيف پور.

منصور مهديزاده دارنده مدال طلاي وزن ششم مسابقات جهاني سال ۱۹۶۱ يوكوهاما ( ژاپن )

سكوي وزن ششم مسابقات جهاني سال ۱۹۶۱ يوكوهاما (ژاپن)
۱- منصور مهديزاده از ايران مدال طلا
۲-  گزاهولوسي از مجارستان مدال نقره
۳- هانس آنتونسون از سوئد مدال برنز

 

قهرمان تيم كشتي آزاد ايران ايستاده از راست بچپ عبارتنداز :
منصور مهدي زاده – مصطفي تاجيك – حسين نوري – غلامرضا تختي – خيرالله اميري – توفيق جهانبخت و امامعلي حبيبي نشسته از راست بچپ عبارتند از :
غلام زندي – محمد ابراهيم سيف پور – استاد حبيب الله بلور – جباربايرام جهاني- محمد خادم ازغدي و محمدعلي خجسته پور

 

درباره‌ی admin

حتما ببینید

آقا تختی خریدنی نبود…

بازدیدها: 5520  در چهل و سومین سالگرد جهان پهلوان تختی ، مطلبی به قلم مرحوم پهلوان …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *