خستگی وعوامل آن

بازدیدها: 2

تعریف خستگی : خستگی را در ماندگی ، واماندگی از انجام کار بدنی می دانند که بیشتر موارد احساسی شبیه به بیزاری ، بی رمقی ، بی حوصله گی و درد عضلانی در شخص مشهود می شود .


خستگی میتواند ناشی از افسردگی ،کم خوابی ،، دردمفاصل ، ضعف عضلانی ، مشکلات تغذیه ، فعالبت بدنی زیاد ، فشارهای هیجانی ، محل خواب نامناسب ، استفاده نکردن از تعطیلات و….. باشد .


نشانه ها و علائم خستگی و مدت زمان تاثیر آن درهر فرد متفاوت می باشد.

 

اگرهر فرد بداند که چگونه و در چه شرایطی و چه عواملی باعث خستگی و بیزاری ویمی شود آنگاه میتواند با یک برنامه ریزی صحیح عوامل به و وجود آورنده خستگی را از بین ببرد یا از آن دوری نماید و به رفع آن بپردازد .

خستگی به روشهای گوناگون وزیاری به وجود می آید ، به همین سببراه های رفع  خستگی بسیار زیاد و گوناگون می باشند .
خستگی بر زندگی عادی و منظم یک فرد تاثیر مستقیم و منفی دارد

حال اگر فرد بخواهد ورزشی د حد قهرمانی انجام دهد باعث بروز مشکلات و ناراحتی هایی خواهد شد . چنانچه یک ورزشکار راه و روش منظم و مطمئنی در بر گیرد به سادگی میتواند از بروز خستگی و عوارض ناشی از آن جلوگیری کند . از مهم ترین راه های مقابله با خستگی آنست که به علائم و نشانه های هشداردهنده بروز خستگی در بدن توجه شود ، و در رفع آن اقدامات لازم انجام گیرد .

کم خونی :
 
کم خونی موجب کاهش انرژی بدن می شود .
هنگامیکه ورزشکار تمرینات شدید و سختی ا انجام می دهد مصرف انرژی و اکسیژن کلیه بافتهای برن افزایش می یابد ، بنابراین خون باید سریع تر  از گذشته مواد غذایی و اکسیژن را به سلولهای کلیه بافت ها برساند . حال اگر خون کافی در برن وجود نداشته باشد اکسیژن و مواد غذایی کافی به موقع در اختیار عضلات فعال قرار نمی گیرد و سبب بروز احساسی شبیه به خستگی به وجود می آید  که ناشی از کم خونیمی باشد . جهت جلوگیری و درمان خستگی ناشی از کم خونی ورزشکار باید زیر نظر پزشک تحت درمان دارویی قرارگیرد

 

کم تحرکی :

یکی از عواملی که سبب ضعف دستگاه قلبی و عروقی و عضلات می گردد کم تحرکی میباشد . هنگامیکه این قسمت ها ضعیف می شوند فرد همواره احساسی شبیه به خستگی دارد ، راه درمان و علاج آن بسیار ساره و آسان می باشد فرد باید زیر نظر مربی آگاه تمرینات ورزشی خود را از ساده ترین مراحل آغاز نماید و به مرور زمان و تشخیص مربی بر شدت فعالیب های خود بیفزاید .

هم اکنون در کشود ما بسیاری از کودکان ،نوجوانان  وحتی افراد بزرگسال ما نیز دچار عارضه کم تحرکی ( فقرحرکتی ) می باشند.

 

درد :

یکی از شایع ترین علادم و نشانه های خستگی درد عضلانی و یا مفصلی نیز می باشد . به هنگامیکه در مفاصل خود ( مفاصل پر تحرک ) احساس درد می کنید سعی کنید حرکاتی انجام دهید که درد آور نباشد ، چرا که حرکات و تمرینات درد آور موجب فشار بیش از حد به عضلات و مفاصل می گردد و موجب خستگی می شود.

علت برخی از درد های مفاصل ، انواع بیماره های رماتیسمی می باشد که باید تحت نظر پزشک به درمان و تمرین پرداخت .

در بعضی از موارد هم درد فقط نشانه خستگی بیش از حد می باشد که در آن صودت باید تمرین را متوقف نموده ویک دوره مشخص به استراحت و ترمیم قوای جسمانی پرداخت ( ریکاوری )

 

فشارهای روانی :

فشارهای روانی یکی از عوامل بروز خستگی می باشد که به دو دسته تقسیم می کردد

۱- فشارهای روانی محیط ورزش : فشارهایی که از طرف مربیان ، خانواده ، دوستان و خود شخص در جهت کسب نتیجه بهتر و تمرین عالی وارد می شود _ فشارهایی که بخاطر انجام تمرینات سنگین به وجود می آید . فشارهایی که  بخاطر تذیه خاص مثلآ جهت کاهش و یا افزایش وزن بر ورزشکار وارد می شود .

۲- فشارهای روانی خارج از محیط ورزش : فشارهای روانی ناشی از انجام کار، محیط زندکی ، راه بندان ، بیماری و ……. که بر ورزشکار وارد می شود .

عواملی که در بالا ذکر شد میتوانند باعث خستگی روانی و تخلیه انرژی ورزشکار شوند و در نتیجه خستگی و عوارض ناشی از آن بروز می کند.

در پایان لازم به ذکر است که هر فرد باید عواملی را که سبب بروز خستگی می شود را در خود شناسایی کند ودر جهت رفع این عوامل اقدام نماید

حال این اقدام میتواند به کمک یک مشاور ، مربی و یا یک پزشک و یا به صورت انفرادی انجام شود .

برگرفته از سایت علوم ورزشی قهرمانان

درباره‌ی admin

حتما ببینید

Chiropractic

تخصص کايروپراکتيک چيست؟

بازدیدها: 133 تخصص کايروپراکتيک چيست؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *