خانه / کارشناسی / بررسی وقایع کشتی / در حاشيه مسابقات جام تختي

در حاشيه مسابقات جام تختي

بازدیدها: 19

جام جهان پهلوان تختي امسال در خاموشي و استقبال اندك هم از لحاظ شركت كنندگان مسابقات و نيز تماشاچي، روزهاي پنج شنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ بهمن ماه در ورزشگاه پيروزي اصفهان انجام شد.

اين بجز صرف هزينه و كاستن اعتبار اين جام دستاورد ديگري در بر نداشت. فدراسيون كشتي با اينكه براي اجراي هرچه بهتر مسابقات تلاش خود را بكار گرفته بود اما خيلي از عوامل باعث گرديد سطح مسابقات به ميزان زيادي دچار افت گردد.
۱- در حواشي مسبقات اغلب كشتي گيراني كه در هفته قبل به جام بين المللي ياشاردوغو اعزام شده بودند به اجبار به فاصله چند روز دو مرتبه سختي و فشارهاي وزن كم كردن و تعادل قواي جسماني را متحمل شدند و نيز در اين جام مي بايست از عناويني كه در جام قبلي(ياشاردوغو) كسب كرده بودند دفاع مي كردند، كه اين خود هم به اعتبار جام قبلي لطمه وارد مي كرد و هم زحمت و افتخارآفريني شان را زير سوال مي برد، كه اين خود فشار مسابقات بر روي ايشان را چند برابر مي كرد.
۲-عامل ديگري اشتباه مكرر داوري اين دوره از مسابقات بود(بطور مثال كشتي ايمان محمديان مقابل رضا افضلي كه داور به اشتباه دست افضلي را بعنوان فرد پيروز بالا برد و افضلي حتي بواسطه زرنگي به سرعت تشك مسابقه را ترك كرد و در قسمت تماشاچيان مخفي شد)، اين موارد باعث گرديد كه دائماً رئيس كميته داوران (آقاي اكبر طهماسبي) مواردي را متذكر مي شدند كه حتي در دوره هاي پائين داوري نيزتدريس نمي شود.
۳- كميته فني نيز بعنوان گروهي بيطرف مي بايست ايفاي نقش مي نمود، ولي اينگونه نشد، در برخي مسابقات همانند كشتي عليرضا گودرزي مقابل احسان لشكري كه كميته فني بعنوان مربي عليرضا گودرزي ظاهر شدند.
۴- حضور چهره هاي سرشناس كشتي (اكبر فلاح، عليرضا رضايي) ميان تماشاچيان دركمال مظلوميت، افتخار آفرينان جهان و المپيك  و مربياني كه هر يك در پيشبرد كشتي تهران و تيم ملي بعنوان مربي نيز كارنامه درخشاني دارند. محسن جهانبخشيان، محسن آقاجاني، مصطفي آقاجاني، حسن رحيمي بعنوان كشتي گيراني كه در برهه اي از زمان زير نظر اكبر فلاح و سعيد رياحي و پرويز هادي از شاگردان عليرضا رضايي صاحب عناوين زيادي در اين دوره از مسابقات شدند. در انتهاي مسابقات گوينده سالن (آقاي بهروان) نام عليرضا رضايي را اعلام كرد. اين پذيرايي ما را به ياد حضور مظلوم عليرضا دبير در مسابقات دو سال پيش جام تختي در كرمانشاه انداخت كه گوينده سالن نام اين قهرمان المپيك را به سختي از بلندگوي سالن اعلام نمود ولي چندين بار از افرادي كه فقط بعنوان سياهي لشكر نه از جنس كشتي بودند نام برده شد. 

 

۵- حضور تماشاچيان برخلاف محاسباتي كه شده بود و نيز تجربه سال قبل و برگزاري مسابقات در ورزشگاه آزادي مديران را به اين مسير سوق داد كه شهرستانها استقبال بيشتري از مسابقات خواهند داشت كه اينطورنشد و ديديم كه تماشاچيان مشتاق اصفهاني تمايلي به حضور در ورزشگاه نداشتند و اگرحضور طرفداران مازندراني و ليدرهاي تيم ملي در سالن مسابقات نبود سالن در سكوت مطلق بسر مي برد.
۶- از ديگر نقاط ضعف اين مسابقات تحرك پائين كشتي گيران و نيز كشيده شدن اغلب مسابقات حتي در سبك وزن به كلينچ (خم گيري)
۶-۱- كشتي ايمان محمديان مقابل سعيد رياحي در فينال كه در هر سه تايم به خم گيري كشيده شد.
۶-۲- كشتي عباس بيگلربيگي و بهنام احسان پور در دور دوم وزن ۶۰ كيلوگرم كه با دو بار كلينج و با خوش شانسي بيگلربيگي به سود او به اتمام رسيد
۶-۳- كشتي پيمان محمدي و ماگمد ماگمدوف در دور سوم كه دو تايم با تست محمدي توانست كشتي را نفع خود به پايان برساند، كشتي گيركردستاني كه بتازگي از وزن قبلي خود يعني ۶۶ كيلوگرم به ۷۴ كيلوگرم آمده است و كشتي هاي قابل قبولي را نيز به نمايش گذاشت و توانست صاحب مدال نقره و مقام دوم گردد.
۶-۴- كشتي حامد تاتاري و عليرضا گودرزي كه در دو تايم اول و دوم كار به خم گيري رسيد كه در تايم اول قرعه بنام حامد تاتاري شد كه نتوانست از موقعيت استفاده كند و گودرزي كه به حتم يكي از پديده هاي اين دوره از مسابقات بود توانست پاي خود را رها نمايد و كشتي را در تايم اول به نفع خود به     پايان ببرد. در تايم دوم نيز كار به همين منوال بود و باز هم امتياز قرعه بنام حامد تاتاري افتاد كه تا واپسين لحظات ۳۰ ثانيه نتوانست گودرزي امتيازكسب نمايد و در يك رفت و برگشت در واپسين لحظات صاحب امتياز شد. در وقت سوم هم گودرزي توانست با يك امتياز تاتاري را شكست دهد.
۶-۵- كشتي كميل ذبيحي و آرتور آراكليان در وزن ۶۰ كيلوگرم و در دور مقدماتي به دو دور خم گيري رسيد و تايم اول نيز با كسب ۱ امتياز توسط ذبيحي به پايان رسيد. و هر دو تايم بعد با امتياز قرعه آراكليان برنده مسابقه شد.
۷- عدم حضور دو نفر از كشتي گيران در دور رده بندي وزن ۹۶ كيلوگرم در روز نخست مسابقات  يعني عرفان اميري در مقابل جعفر دليري و ماگومد ماگمادوف در مقابل ادگار ينوكيان علي رقم اعلام جوايز ۱۰۰۰ دلاري براي نفرات سوم و نيز افتخار كسب گردن آويز برنز
۸- حضور نماينده بلغاري فدراسيون جهاني كشتي (فيلا) بجاي اينكه آرامش و هماهنگي فضاي مسابقات را در پي داشته باشد در بسياري از موارد باعث به هم ريختگي اوضاع و دلخوري برخي صاحب نظران حاضر در سالن گرديد و مشاهده گرديد نه جايگاه مشخصي در سالن مسابقات دارد و نه صندلي مخصوصي كما ايكه ديديم دائماً در تمامي قسمتها بيشتر براي خوش و بش حضور داشت كه باعث آزردگي هيئت هاي برگزاري گرديد. كه اين خود جاي تذكر دارد.

۹- كشتي گيران خارجي شركت كننده در اين دوره از مسابقات بجز چند نفر محدود كه اغلب در قالب تيم ارمنستان حضور داشتند در حد و اندازه تيم هاي شهرستانهاي دور افتاده هم نبودند چه برسد به كشتي گيران رده اول اين كشور ها.
۹-۱- تيم عراق با ۸ كشتي گيردر تمام اوزان و در ۷۴ كيلوگرم دو نماينده حتي يك بار هم نتوانست يك رو يارويي را با پيروزي به پايان ببرند و همگي كشتي گيران  اغلب با ضربه فني و امتياز بالا در دور اول اوت شدند.
۹-۲- روسيه با ۶ كشتي گير در مسابقات گام نهاد كه توانست در وزن ۶۰ كيلوگرم يك مدال برنز توسط شيخ سعيد جليل اف كسب نمايد. ديگر شركت كننده روس ماگومد ماگمدوف توانست به ديدار رده بنده راه يابد كه تايم اول را با امتياز ۱-۱ به حسام مقدم و تايم دوم را با قرعه كلينچ به حسام مقدم واگزار كرد و به مقام  پنجم رسيد. در وزن ۹۶ كيلوگرم نيز كشتي گيرشان در ديدار رده بندي حاضر نشد. اين نيز كل شناسنامه تيم روس !!!! در اين مسابقات بود
۹-۳- تيم تركيه با ۶ كشتي گير پا در اين مسابقات نهاد كه در سه وزن اول هيچكدام از نمايندگانشان نتوانستند حتي به جمع ۵ نفر برتر راه يابند، در چهار وزن دوم نيز فقط توسط هاكي جيلان آنهم در عين ناباوري در دو تايم با امتياز ۲-۱ عباس طحان را شكست داد و در ديدار رده بندي به مقام سوم رسيد. اين هم پرونده تيم تركيه در اين مسابقات بين المللي بود. مسابقاتي كه حتي برخي از چهره هاي سرشناس داخلي نيز در آن حضور نداشتند.
۹-۴- تيم ارمنستان كه تقريباً با دو تيم در مسابقات شركت كرده بود و با حضور اين تيم كمي به هيجان مسابقات افزوده شد توانست :
۹-۴-۱- در ۵۵ كيلوگرم مهياران جابوريان در ديدار فينال در سه تايم ۲-۱ و ۰-۳ و ۵-۰ نتيجه را به عباس دباغي واگزار نمايد و به مدال نقره دست يابد.
۹-۴-۲- در ۶۶ كيلو ژيدار هوافسيان توانست محمد يوسفي را ۲-۰ و ۱-۰ كلينچ شكست دهد و صاحب مدال برنز گردد.
۹-۴-۳- در ۹۶ كيلو با عدم حضور كشتي گير روس در ديدار رده بندي ادگار ينوكيان به مدال برنز رسيد.
۹-۴-۴- در ۶۰ كيلوگرم نيز آشور طرطريان در ديدار رده بندي به شيخ سعيد جليل اف روس كشتي را در دو تايم ۱-۰ و ۴- ۰ واگزاركرد و به مقام پنجم رسيد.
۹-۴-۵- در ۷۴ كيلو داويت پاپويان در دو تايم ۱-۰ و ۳-۱ كشتي را به ايمان محمديان واگزار كرد و پنجم شد.
۹-۴-۶- در ۸۴ كيلو نه در فينال نه در رده بندي نماينده اي نداشتند.
۹-۴-۷- در ۱۲۰ كيلو گرم روسلان باسيف در فينال در دو تايم ۰-۱ و ۳-۰ و ۰-۱ كشتي را به محمدرضا آذر شكيب واگزار كرد و دوم شد.
۱۰- اين دوره از مسابقات نكات آموزنده اي نيز در بر داشت و اگر رؤساي فدراسيون اين مسائل را در نظر داشته باشند و از آن برنامه ريزي درستي را جهت سازماندهي مسابقات استنتاج نمايند اميدواريم كه در سالهاي آتي بتوانيم شاهد هرچه پربارتر شدن اين جام عزيز در كشورمان باشيم.

درباره‌ی admin

حتما ببینید

azad2

کارنامه قابل قبول فدراسيون کشتي در سال ۹۰

بازدیدها: 159 در سال جاري تيمهاي ملي کشتي آزاد و فرنگي در مسابقات خارجي خوش …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *