خانه / سازندگان / مربیان سازنده / مصاحبه با پرويز نورمحمدي مربي با اخلاق كشتي

مصاحبه با پرويز نورمحمدي مربي با اخلاق كشتي

بازدیدها: 133

 

 باز نيز به سراغ يكي ديگر از سازندگان رفتيم، كاشف يكي از نوابغ كشتي دنيا، مردي از جنس ادب و فروتني كه در كنار تمامي خصوصيات اخلاقي ، دلاوري و رشادت را نيز خوب تدريس مي كند.

 

 

پرويز خان نورمحمدي با آن چهره آرام و صبور معرف حضور تمامي اهالي كشتي است، او حق بزرگي را بر كشتي ايران دارد، اما افسوس كه هيچگاه دست اندركاران مزد زحمات وي را به درستي ادا نكردند. وي متولد سال ۱۳۳۶ تهران محله خاني آباد است. محله اي با اصالت و كشتي خيز، زادگاه غلامرضا تختي. پرويز خان افتخار مي كند كه بچه محل آقا تختي است و مي گويد نجيب ترين و مظلوم ترين قهرمان تاريخ كشتي ايران، جهان پهلوان تختي است. همين امر موجب گرايش وي به كشتي شد و به نزد بزرگ و نام آوري چون شادروان محمد علي خجسته پور در باشگاه راه آهن رفت تا پس از كسب مهارتهاي اوليه درمحضر يكي ديگر از زحمتكشان و سازندگان يعني عبدالله زارع در باشگاه بابك شهر ري مدارج ترقي را طي كرد، تا اينكه روزگار بر وقف مرادش نبود و به علت آسيب ديدگي شديد از ناحيه دست بلاجبار ورزش قهرماني را در عنفوان جواني كنار گذاشت.

پرويز خان به خاطر عشق و علاقه اي كه به كشتي داشت به مربيگري پرداخت و از سال ۱۳۶۲ در باشگاه صدري سيزده آبان مشغول به فعاليت شد و در هر سه رده سني به همراه ابراهيم خيراله زاده به تدريس و پرورش علاقه مندان به اين رشته كهن پرداخت. وي معتقد است جنوب تهران داراي استعدادهاي نابي است كه درصورت حمايت مسئولين ده ها عليرضا دبير ديگر پديد مي آيند.

در اين زمان بود كه از ايشان درمورد عليرضا دبير سئوال كرديم، كه اين چنين بيان كردند: هيات سيار امام حسن مجتبي (ع) كه يكي از بانيان اصلي آن حاج آقا دبير مربي فوتبال سيزده آبان بود، من نيز عضو اين هيات بودم و رفاقت چند ساله اي با آقاي دبير داشتم، يكي از شب هاي هيات بين عليرضا كه حدود ۶ سال سن داشت و ديگرهمسالانش كشتي انداختم و نوع گارد گيري و كشتي گرفتن عليرضا مرا مجذوب كرد، آن شب به پدر عليرضا گفتم كه او كشتي گير خوبي مي شود، به هر حال عليرضا به فوتبال مشغول شد تا اينكه كمي بزرگتر شد و ۱۰-۱۱ ساله بود كه با خواهش و پا فشاري، حاج آقا دبير را راضي كردم كه عليرضا را به باشگاه ببرم، از طرفي با مخالفت شديد مادر عليرضا مواجه شدم، با تمامي اين احوال عليرضا علاقه و استعداد عجيبي داشت و پس از دو سال قهرمان نونهالان ايران شد و به سرعت مراحل ترقي را طي كرد و به عضويت تيم هاي ملي نوجوانان، جوانان و…. در آمد.

يكي از خصوصيات بارز عليرضا اين بود كه تا سال ۱۹۹۸ كه قهرمان بزرگسالان جهان شد به غير از باشگاه صدري در هيچ مكان ديگري تمرين نكرد. من از عليرضا دبير خيلي راضي هستم و هميشه قدردان زحمات من و تمامي كسانيكه حقي بر گردنش داشتند، است.

عليرضا از همان بچگي اهل هيات و دوستدار اهل بيت بود و حدود سال ۱۳۸۳ با خريد خانه مسكوني نزديك خانه پدرش، اقدام به احداث هيات امام حسن مجتبي (ع) كرد كه خود يكي از اركان اصلي هيات به شمار مي رود. پرويز نورمحمدي ۱۵ سال به مربيگري مشغول شد و به علت عارضه قلبي با دستور پزشكان مبني بر استرس زياد، از مربيگري كناره گيري كرد. در طي اين دوران قهرماناني چون، داوود جمالي (قهرمان آسيا) محمد معطري (قهرمان جام تختي ) سعيد آذربايجاني (قهرمان كشور و عضو تيم ملي كانادا ) حسين بهاري، جلال خيري، حسين مميونه، پرويز فيضي و …. را پرورش داد. در تمامي سالهاي مربيگري دركنار آقاي ابراهيم خيراله زاده بودند و آقا  ابي را يكي از مربيان سازنده و فكور معرفي كردند. پرويز خان در حال حاضر بازنشسته راه آهن مي باشد و در كنار هيات امام حسن مجتبي (ع) يكي از اعضاء ‌هيات خيريه انصار حجه (ورزشكاران شهرري) هستند كه در كنار آقاي محمد محمودي (سرمربي تيم ملي كشتي ناشنوايان ايران) به فعاليت مشغول هستند. از حاج محمد محمودي خيلي صحبت كرد، مردي كه يكي از پهلوانان و عياران به نام جنوب تهران است كه سرپرستي ايتام و خانواده هاي بي بضاعت را تحت پوشش خيريه انصار الحجه به عهده دارد و از آقاي محمودي كمال تشكر را دارد. زمان مصاحبه ما رو به اتمام بود، آقا پرويز گفت: مربيگري كشتي، كارسختي است، كه وي را فرسوده و ناتوان مي كند، وي مربيان سازنده را پله هاي ترقي مربيان مدال دار ميداند. اصلي كه بر كشتي ما حاكم است، چرا كه قهرماناني كه حتي يك روز در هيچ باشگاهي تمرين ندادند صرفاً به خاطر كسب مدال به درجات بالاي مربيگري مي رسند در صورتيكه مربيان سازنده تنها به كشف و پرورش استعدادها جهت اعزام به تيمهاي ملي مشغولند. حاصل چندين سال تلاش و افتخار آفريني پرويز نور محمدي بيماري قلبي و خاطرات بيشمار است كه از همه مهمتر جايگاه والاي اجتماعي نزد مردم كه اين خود سرمايه اي بس گرانبهاست.
پرويز نورمحمدي جزء مربيان مظلوم و بي ادعا در كشتي كشورمان است كه صبر و استواري او الگوي تمامي ورزش دوستان مي باشد و افتخار بزرگي بود كه لحظاتي را در كنار اين مرد زحمتكش ورزش ايران زمين بوديم.
اعضاء ‌مجموعه كهن بوم از ايشان به خاطر انجام اين مصاحبه كمال تشكر را دارد و موفقيت روز افرون  را براي ايشان و خانواده محترمشان آرزومند است .

 

درباره‌ی admin

حتما ببینید

Coachlogo

اسامی مربیان برتر کشتی آزاد و فرنگی در سال ۹۳-۹۲

بازدیدها: 5624 اسامی مربیان برتر کشتی آزاد و فرنگی در سال ۹۳-۹۲

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *