خانه / سرداران بی مدال / اشكان ازلي فر سردار بي مدال خطه يلان…

اشكان ازلي فر سردار بي مدال خطه يلان…

بازدیدها: 449

روزگار از سالها قبل اشكان را براي ورود به كشتي آماده مي كرد، اشكان كوچك هر روز برومند تر مي شد تا اينكه دست پدر در دست زمانه قرار گرفت و اشكان را صرفا براي داشتن اندامي مناسب تر به دست ورزش سپرد. اشكان كوچك در۱۶  سالگي براي اولين بار به باشگاه تختي نزد كاظم محبي رفت تا كشتي بگيرد.

چرخ روزگار به سمت علاقه پدر چرخيد و اشكان به كشتي علاقه مند شد، اكنون تيرگي و روشني روزگارش با كشتي گره خورده بود. او روزها با خورشيد دست و پنجه نرم مي كرد و شبها دست به گريبان ماه مي زد و بي خبر از قلم نوشته ي روزگار هر روز در ورزش كشتي قوي تر مي شد و هم سالانش را با قدرتي باور نكردني به زمين مي زد.
اين پلنگ نوجوان ، سرمست از پيروزي هاي پياپي به سمت افتخارآفريني مي دويد و پهلواني سرد و گرم چشيده ، چون محمد حسن محبي ، اين دويدن هاي پرغرور را در مسيري هدايت مي كرد كه روزگار مدالهاي طلايي اش را براي او آماده كرده بود.
 شير رزم ناديده در هر پيروزي مهارتي مي آموخت و به فني تازه از رسم كهن پهلواني دست مي برد، تا به مرحله اي رسيد كه مدال هاي درخشان در پيشاني اش مي درخشيد…

اشكان در مدت ۴ ماه آن قدر پيشرفت كرد كه آقا كاظم محبي گفت:در كلاس آقاي محمد حسن محبي فعاليت كند،پس از ۶ماه براي اولين بار قهرمان دوم جوانان كرمانشاه شد و پدرش پس از كسب اين مدال او را بيشتر تشويق كرد و همين امر باعث علاقه بيشتر اشكان به كشتي شد، تا اينكه ۸ماه بعد به مقام اول بزرگسالان كرمانشاه دست پيدا كرد.
در اين روزها اشكان هر روز دو نوبت تمرين مي كرد(سه رو ز در باشگاه شهر و سه روز ديگر را در باشگاه نفت) بعضي روز ها نيز تمرينش به سه جلسه در روز مي رسيد ، صبحگاه در استاديوم دو ميداني مي كرد، ساعت ۱۰ صبح در سالن كشتي تمرين مي كرد و بالاخره ساعت ۴ بعد از ظهر تمريناتش را به پايان مي رساند.
محمد حسن محبي اين بزرگ مرد كشتي كشورمان كه هم در دوران قهرماني و هم دوران مربي گري اش با سخت كوشي و تلاش بدون هيچ توقعي براي سربلندي ايران زمين دلسوزانه وقت مي گذاشت، اينبار نيز با چشمان تيز بين ۶ جوان شايسته و قدرتمند (كامران اميري ، ماشاا.. حسيني ، انشاا.. حسيني ، محسن رضايي ، فرهاد منتظريان و اشكان ازلي فر) را انتخاب كرد وحاصل تمام تجربه و تلاشش را در اختيارشان گذاشت، تا در ميدان هاي جهاني بدرخشند.

در مسابقات كشوري سال ۱۳۷۷حسن آقا اشكان را به فريدون كنار برد و او به مقام پنجم بزرگسالان كشور دست يافت. مدتي بعد در انتخابي جوانان پس از شكست سيد حسين حسيني و محمد جواد محمدپور در مبارزه با امين رشيد لميربه علت مسايل حاشيه اي مبارزه را ادامه نداد.
براي مسابقات جام ناطق انتخاب شد و به مدال برنز دست پيدا كرد و در جام تختي (قزوين) به مهدي لاريجاني باخت و از دور مسابقات كنار رفت.
در سال ۱۳۷۸ در مسابقات قهرمان كشوري جوانان (درود) در فينال به محمدجواد محمد پور باخت و چندي بعد در جام ناطق پس از باخت به فاتح چاكر اوغلو به دليل تك حذفي بودن اوت شد، بهمن طيبي نيز در فينال مغلوب اوغلو شد.
سال ۱۳۷۹ اوج درخشش اشكان بود،اودر انتخابي تيم ملي(شيراز) و جام ناطق قهرمان شد.
از بد روزگار محسن كاوه سرمربي وقت تيم ملي، نظر مساعدي نسبت به اشكان ازلي فر نداشت و با هزار ترفند ياسر نورزايي را به جهاني فرستاد.
اشكان اردو را ترك كرد و چند ماه بعد در تمريناتش در كرمانشاه استخوان ترقوه اش شكست و ۱سالي از كشتي دور بود.

پس از ۳ماه تمرين در دي ماه ۱۳۸۱پس از شكست فردين معصومي قهرمان كشور شد.در ليگ شركت نكرد و در جام ياشاردوغو در دور سوم در مقابل قهرمان اروپا (مودبادزه) در حالي كه دو بر دو مساوي بود، در قانون كمرگيري كشتي را واگذار كرد.
با درخششي كه از خود نشان داده بود رسول خادم او را به اردوي جام تختي تهران دعوت كرد. غلام محمدي، رضا لايق، كيانوش اعتماد مقدم در كنار خادم شرايط بسيار خوبي را براي كشتي مهيا كردند. اشكان آن اردو را يكي از موثرترين دوران مي داند و در آن ايام بسيار آماده شد، درست يك هفته قبل از جام تختي دراواسط تمرين با رخش خورشيد، مربيان او را باعليرضا حيدري سرشاخ كردن، درلحضات آخرپاي اشكان از مچ شكست و در بهترين شرايط راهي كرمانشاه شد.
پس از بهبودي با تيم دانشگاه آزاد (به مربيگري منصور خان برزگر،تقي اكبر ن‍ژاد و عزيز واگذاري) در كنار( فريدون قنبري ، محمد حسين خالقي فر، اميرگنجي، اصغر بذري، بهنام طيبي، عباس جديدي، عليرضا حيدري و…) كشتي هاي خوبي گرفت وتنها به عليرضا رضايي وآيدين  پولادچي باخت.

در انتخابي تيم ملي (كرمانشاه) پس از پيروزي بر دماوندي ، راسخي، طيبي، قرايي و نورزايي قهرمان شد.در جام تختي آن سال در نيمه نهايي به علت مصدوميت از ناحيه گردن به بيمارستان منتقل شد.
سال بعد با تيم پالايش وپخش كرمانشاه (به مربيگري محمد حسن محبي ) پس از شكست رخش خورشيد و نورزايي در مبارزه با قرايي به علت پارگي كشاله ران ۵ ماه ازصحنه مسابقات دور شد.
منصور خان او را به اردو دعوت كرد و پس از كسب آمادگي خود را براي شركت در جام اوماخانوف آماده ميكرد كه اتفاقي تكان دهنده روي داد، اشكان خواهرش را از دست داد واين بدترين اتفاق زندگيش بود ودرشرايط بد روحي اردو را ترك كرد. 

چندي بعد با تيم مهرگان نور در ليگ برتر كشتي هاي خوبي را برگزار كرد و پس از عبور از مدعيان داخلي ، واديم تاسايف را شكست داد .
عباس جديدي مربي وقت تيم ملي او را براي حضور در جام جهاني (ساري) برگزيد ، اما دوباره آسيب ديدگي او را رها نكرد .
در انتخابي تيم ملي (كرج) هنوز اثرات آسيب ديدگي بر قابليتهاي اشكان تاثير گذار بود و پس از شكست از عليرضا حيدري ، تصميم گرفت تا خود را از مصدوميت شديد رها كند و زير نظر دكتر پدرام عمل موفقيت آميزي را انجام داد.

پس از يكسال دوران نقاهت در مسابقات جام تختي (كرمانشاه ) كه حكم انتخابي المپيك را داشت شركت كرد و پس از شكست احمد رسولي ، محمد رضا آذر شكيب ، محسن يزديان و محسن رضايي در ديدار فينال به فردين معصموي باخت ، البته اشكان اعتقاد دارد كه نخواستند فردين در مقابلم ببازد و … .

در ليگ با تيم گاز مازندران قرارداد بست و پس از عبور از ساجد جلالي و آقايف در ديدار نهايي ليگ بنا به دلايلي كه آقاي محسن كاوه به وجود آورد ، كشتي نگرفت و اجازه شركت در جام تختي را نيز به وي ندادند.

 تاثيرگذارترين مربي هاي اشكان كاظم محبي ،حسن و حسين محبي،پرويز سليمانپور وماشاا… حسيني بودند.
وي بهترين مربيان را منصور برزگر و رسول خادم و بهترين كشتي گيران را عليرضا حيدري وحاجي مراد گاتسالوف مي داند.

بهترين حريفش فردين معصومي بوده وهرگز فكر بردن عليرضا رضايي را نمي كردو هميشه وي را يكي از بزرگان سنگين وزن ميداند .
بهترين دوست ورزشي اش را اصغر بذري ميداند.
او بدترين مربي زندگي اش را محسن كاوه مي داند،چرا كه در جوانان و بزرگسالان جلوي پيشرفتش را گرفت.

اشكان خود را مديون خانواده مي داند، و اگر بخت ياري مي كرد و او مي توانست در ورزش تداوم داشته باشد و آسيب ديدگي هاي پي در پي به سراغش نمي آمد اكنون اشكان با مدال هاي جهاني كه به ديوار اتاق كنار عكس الگوي زندگي اش عباس جديدي آويخته بود،در هر لحظه به خانواده اش اميد مي داد…

سايت كهن بوم ضمن تشكر از آقاي اشكان ازلي فر آرزوي موفقيت روزافزون را براي او و خانواده اش را دارد و اميدواريم كه اشكان با مدال جهاني از كشتي خداحافظي كند.
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درباره‌ی admin

حتما ببینید

سرداران بی مدال- علی حاجیلو دارنده مدال نقره آسیایی ۱۹۷۰ بانکوک

بازدیدها: 632 سرداران بی مدال- علی حاجیلو دارنده مدال نقره آسیایی ۱۹۷۰ بانکوک

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *