خانه / سرداران بی مدال / مصاحبه اختصاصي با سردار بي مدال ديگري بنام مصطفي تاجيك

مصاحبه اختصاصي با سردار بي مدال ديگري بنام مصطفي تاجيك

بازدیدها: 58

بدون شك يكي ازشايسته ترين سرداران بي مدال مصطفي تاجيك است كه درعين شايستگي و برتري هيچگاه به سكوهاي جهاني والمپيك راه نيافت ،ناخود آگاه با آوردن نام وي به ياد جهان پهلوان تختي مي افتيم چراكه اين دو از نزديكترين ياران هم بودند . به نزد آقا مصطفي رفتيم

گردوعبار زمانه چهره اش را دگركون كرده و چين و چروكهاي صورتش بيانگر يك عمر خاطره وتجربه است،

 

خاطرات تلخ و شيرين را كه اين بزرگمرد كشتي ايران با خود به دوش مي كشد .درطي اين مصاحبه آقا تاجيك با آرامش و متانت به سئوالات ما پاسخ دادند و هرچند دقيقه يكبار با خوردن يك ليوان آب و چند لحظه اي سكوت قواي مجددي براي ادامه كار مي گرفتند و مي گفتند امان از پيري و بازنشستگي .آقا تاجيك هفته اي يكي دو بار به زورخانه مي روند و كمتر از خانه بيرون ميآيندو روزگار پيري را كنج خانه سپري مي كنند، متاسفانه فدراسيون كشتي نيز سراغي از وي نمي گيرد و همين امر موجب گله مندي وي  است. ايشان به تاريخ مرسوم پشت قرآني متولد ۱۳۰۹/۰۱/۰۲ و شناسنامه ۱۳۱۱/۰۱/۰۲ در دوازه شميران فرزند چهارم خانواه ۱۰ نفره است. با نقل مكان به نزديك زورخانه شهباز، به ورزش باستاني و كشتي روي آوردند و با توجه به استعداد دروني به سرعت به جمع قهرمان و نامداران پيوست. در انتخابي مسابقات ۱۹۵۵ ورشو، دركشتي با بزرگي چون ناصر گيوه چي به داوري حسن سعديان حرف و حديثهاي فراواني پيش آمد و ايشان به عنوان رزرو شركت كردند. 

در انتخابي المپيك ۱۹۵۶ رم عليرغم برتري بر ناصر گيوه چي بانظرهيات ژولي باز كنار ماندند. ايشان كه از اضافه وزني حدود ۱۳ كيلوگرم رنج مي بردند به وزن چهارم صعود كردند و درمسابقات  جهاني ۱۹۵۷ استانبول جانشين امامعلي حبيبي شد و به مقام پنجم جهان رسيدند .آقا تاجيك كه سابقه كشتي پهلواني نيزدارد و صاحب عناوين مهمي دراين رشته هستند ،دريكي ازكشتيهاي پهلواني  با شكستگي ازناحيه كتف مسابقات جهاني ۱۹۵۸ صوفيه را از دست دادند و سال بعد با وجود بزرگاني چون توفيق وصنعتكاران به عضويت تيم ملي در آمد و پس از چند پيروزي در مصاف با يكي از نوابع كشتي دنيا بنام سيناوسكي به جمع شكست خورده هايش  چون حبيبي، توفيق، كوكپري پيوست و به مقام ششم جهاني ۱۹۵۹ تهران رسيد. سال بعد با آمادگي فراوان راهي ميدان المپيك ۱۹۶۰ رم گشت، كشتيهاي درخشاني گرفت، او كه با برتري فاحش از ولچوف بلغار پيش بود در ۱۴ ثانيه پاياني در اثر يك حادثه ضربه فني شد تا به عنوان چهارمي المپيك رسيد و از آن زمان به بعد كشتي قهرماني را كنار گذاشت. دراين لحظه آقاتاجيك به فكر فرو رفت و گفت تا به امروز اين خاطره درجلوي نظرم است و هنور آزارم مي دهد. وي چندين سال به باشگاه داري پرداخت و منشاء خدمات بزرگي براي كشتي ايران بود.

نكته قابل ذكراين است كه موسسه كهن بوم درجهت  قدرداني و سپاس از نامداران و بزرگان كشتي فيلم مستند آقاي مصطفي تاجيك را در دست تهيه دارد كه تاحدود ۱ ماه ديگر دراختيار علاقه مندان قرار خواهد گرفت. درآخر از اين مرد نكو نام كشتي ايران زمين بابت اين مصاحبه كمال تشكر را داريم و از خداوند منان آرزوي سلامتي را براي وي و خانواده محترمشان داريم .

درباره‌ی admin

حتما ببینید

سرداران بی مدال- علی حاجیلو دارنده مدال نقره آسیایی ۱۹۷۰ بانکوک

بازدیدها: 683 سرداران بی مدال- علی حاجیلو دارنده مدال نقره آسیایی ۱۹۷۰ بانکوک

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *